DOU - Developers of Ukraine

@dou.ua

888 of news

These news items are translated using machine learning and machine translation technologies. We apologize for any inaccuracies or errors in the text. Switch to the Ukrainian language to read the news in the original.

Supporting for IT specialists: You know what they say about service companies today

Як за час повномасштабної війни змінилася кількість відряджень і як це впливає на українські IT-компанії? Що, окрім перемоги та відкритих кордонів, покращило б для них ситуацію? Ми поспілкувалися про це з найбільшими сервісними компаніями, які працюють на українському ринку. А ще розібрали, як діє механізм відряджень для українських ІТ-фахівців і хто може ним скористатися. Беріть участь в опитуванні DOU про ІТ-спеціалістів та ЗСУ (навіть якщо не служите і не плануєте). Це анонімна анкета, яка забере у вас 5–7 хвилин і допоможе нам зробити круту аналітику. Результати дослідження навесні..case{padding-left: 90px;margin-left: -10px;background: url('https://s.dou.ua/storage-files/case_Rxf2iSL.png') no-repeat 0 0;} Яка зараз ситуація з відрядженнями в українському ІТ Якщо поглянути на рейтинг найбільших IT-компаній на українському ринку, понад половина з них є сервісними або гібридними. Тобто такі компанії повністю або частково залежать від надання послуг іншим клієнтам. Більшість з них підкреслює, що відрядження допомагають укладати нові контракти, підтримувати партнерства, впливають на наявність робочих місць, зарплати та бізнес-процеси загалом. ІТ-галузь зазнала обмежень ще на початку пандемії, коли більшість зустрічей довелося перевести в цифровий формат. Але вже у 2021-му запит на офлайн-події повернувся. Утім, через напад росії компаніям на українському ринку доводиться адаптуватися до обмежень воєнного стану. Більшість компаній, з якими ми поспілкувалися, сказали, що відряджень стало менше — і це впливає на бізнес. Ciklum У 2023-му кількість відряджень українських колег була на тому ж рівні, що й у перший рік повномасштабної війни. Якщо порівнювати з 2021 роком, то вони знизилися на 40%: від близько 500 до 300. Водночас частка відряджень спеціалісток залишилася відносно сталою. GlobalLogic Перед початком COVID-19 у нас було близько 3000 бізнес-поїздок за рік — для презентації рішень, підписання контрактів, знайомства з командою, виконання проєктних завдань тощо. З настанням пандемії — до 1400. Тепер замість критично важливих тисяч бізнес-поїздок маємо до сотні на рік. Цього вкрай недостатньо. Intellias Станом на сьогодні держава не запропонувала бізнесу дієвий механізм для розв’язання цього питання. Це негативно впливає на можливості IT-індустрії загалом у залученні нових клієнтів. Уже є випадки, коли клієнти переходять до компаній з інших країн або віддають проєкти підрозділам IT-компаній, що розташовані поза Україною, тому що програміст не може за потреби приїхати у відрядження. N-iX До пандемії коронавірусу кількість відряджень спеціалістів N-iX сягала близько тисячі на рік. Однак з початком ковіду та введенням відповідних обмежень такі поїздки звели до мінімуму, лишили тільки критично необхідні. А після повномасштабного вторгнення відряджень стало ще менше. Sigma Software Для заброньованих фахівців або тих, що не підлягають мобілізації, іноземні відрядження стали як дорожчими, так і набагато складнішими логістично. Повітряний простір — закритий, на кордоні — черги, можливості міжнародних потягів залишаються доволі обмеженими й тривалими. При цьому загальну кількість відряджень ми не скоротили. У 2022-му та 2023-му можливість особистої присутності та спільної роботи з замовником в IT є ключовим фактором підтримки довіри й обсягу замовлень. SoftServe У 2021 році світ відновлювався після пандемії: тоді ми взяли участь у понад 100 міжнародних подіях. Такі заходи — ефективний спосіб показати свою експертизу, залучити нових клієнтів, розширити бізнес-нетворк. Наші партнери та замовники — це глобальні бізнеси в різних куточках світу. Для продуктивнішої роботи фахівці часто працювали з командами замовників та їздили у відрядження за кордон. У 2021-му таких можливостей було багато, доступних чи не кожному фахівцю. Проте зараз ситуація кардинально змінилась і потрібних механізмів для бізнес-відряджень немає, що для нас критично важливо. ZONE3000 Якщо говорити про цифри, то у 2021 році в нас було 105 робочих поїздок (як внутрішніх, так і закордонних), а у 2023-му — вже 27. На цю різницю впливає кілька факторів. По-перше, ми вже адаптувалися до віддаленої роботи, тож необхідність у робочих поїздках — наприклад, з нашого харківського представництва до львівського — знизилась. По-друге, з початком повномасштабного вторгнення компанія евакуювала багатьох фахівців у західні регіони країни. Це теж вплинуло на зниження кількості внутрішніх відряджень. У другій половині 2022-го галузь уже більш-менш адаптувалася до повномасштабної війни, і конференції, мітапи почали відбуватися в онлайні. У 2023-му ринок став трохи повертатися до офлайну, але наша компанія все ще стримано ставиться до відкритих івентів у такому форматі з погляду безпеки. Водночас закордонних відряджень у 2023-му побільшало. Це пов’язано з тим, що компанія розвиває нові напрями та освоює нові ринки. У закордонні відрядження виїжджають фахівці, які мають на це законне право. Як компанії адаптуються до обмежень з відрядженнями Жодна компанія, з якою ми спілкувалися, не сказала про повну відмову від закордонних поїздок. Деякі компанії стали частіше відправляти жінок у закордонні відрядження, іншим допоміг адаптуватися цифровий формат, до якого звикли під час пандемії. Ще один спосіб продовжувати поїздки — завдяки співробітникам та офісам за кордоном (у свіжому рейтингу топ-50 ми розповідали, що кількість фахівців у найбільших компаніях скоротилася на 10,7 тисячі за рік. Найпоширеніша причина відтоку — легалізація роботи в інших країнах). Avenga Активну участь у бізнес-поїздках беруть жінки, колеги з міжнародних офісів або чоловіки, які мають законні підстави для виїзду за кордон. Проте загалом це не покриває потреби та запит. Capgemini Engineering Локдаун навчив нас ефективно працювати віддалено, тому не можна сказати, що обмеження на виїзд критично впливають на наші бізнес-процеси. Група Capgemini як ековідповідальна компанія зобовʼязалася до 2030 року досягти net zero статусу, тому ми намагаємося скоротити кількість вуглецевих викидів під час ділових поїздок: відмовляємося від відряджень, де це можливо, або ж віддаємо перевагу більш екологічним видам транспорту. Половина топменеджерів Capgemini Engineering в Україні — жінки, проте ми не намагаємося покласти на них додаткову відповідальність і відправляти за кордон частіше. Загалом за два роки повномасштабного вторгнення у відрядження їздили ті, хто має на це легальне право. Більшість питань вирішували онлайн. Сiklum На цьому етапі, коли велика війна триває вже третій рік, наші клієнти з розумінням ставляться до поточних умов та викликів. Тож ми маємо налагоджені підходи: онлайн-формат або ж відрядження, у які їдуть спеціалістки чи заброньовані колеги-чоловіки. Допомагала і процедура тимчасового виїзду за кордон, коли вона діяла. Звісно, йдеться про кілька людей на квартал та обмежену тривалість поїздок, однак це все одно давало фахівцям можливості: зустрічатися з клієнтами, брати участь у галузевих подіях, долучатися до офлайн-зустрічей і переговорів. Втім, обмежений виїзд за кордон ускладнює роботу з глобальним ринком. Нам важче приваблювати нових клієнтів, створювати нові можливості для спеціалістів у країні й, безумовно, складніше підтримувати репутацію України як ІТ-хабу з потужними талантами. Ці труднощі опосередковано впливають і на темпи зростання ІТ-ринку, і на обсяги експортованих послуг. Саме це ми й побачили за результатами 2023 року. GlobalLogic Ми розширюємо присутність у світі для пошуку нових можливостей та підтримки операційної діяльності в Україні. У 2023-му GlobalLogic придбала чотири нові компанії: Hexacta в Латинській Америці, ірландську Sidero, Katzion у Сіднеї та Mobiveil зі США. Компанія зосереджена на збереженні спеціалістів, поточних клієнтів і стабільності бізнесу. N-iX Ми навчились адаптуватися завдяки спеціалістам, які перебувають за кордоном чи які мають юридичне право на легальний виїзд з країни. Очевидно, що зараз жінки частіше представляють нашу компанію за кордоном, і ми прагнемо максимально використовувати можливості онлайн-спілкування з клієнтами. Однак у нашій галузі, особливо на технічних позиціях, традиційно переважають чоловіки. Тож адаптивні підходи не можуть повністю замінити ситуацію, яка склалася до війни. Intellias Розвиток розробницьких центрів Intellias у країнах Західної Європи наблизив нас до клієнтів з регіону DACH та Великої Британії. Це частково нівелювало проблеми, пов’язані з обмеженнями на виїзд, які український уряд впровадив 2022 року. Колеги, що працюють у цих локаціях, мають змогу їздити на зустрічі з клієнтами, і так само клієнти можуть приїжджати на зустрічі в ці локації. Sigma Software Ми глобальна компанія, тому тепер у фокусі — робочі поїздки спеціалістів, що є в Європі, США та Канаді. Для фахівців в Україні зосереджуємо зусилля на бронюванні й підготовці офіційних міжнародних відряджень. Кількість подорожей з української частини компанії сьогодні, безумовно, скоротилася. SoftServe Ми шукаємо різні можливості, але вони не можуть бути стовідсотковою заміною і повністю закрити наші потреби. Доводиться переплановувати роботу, створювати команди, в яких будуть колеги як з України, так і з інших країн, щоб вони могли подорожувати й відвідувати клієнтів. Також залучаємо співробітниць і співробітників з України, які можуть перетинати кордон офіційно. Проте багато важливих перемовин та зустрічей залишаються в онлайн-режимі, в якому працювати зараз глобально важче. ZONE3000 Звичайно, є обмеження на виїзд чоловіків за кордон, тож не всі фахівці можуть поїхати на профільні конференції чи бізнес-саміти. Це певною мірою обмежує можливості зустрічей з потенційними клієнтами за кордоном. Розв’язати ці проблеми допомагає дистанційний формат роботи. Комунікація з колегами із закордону вже багато років відбувається в онлайні — тут майже без змін. Знайомитися з потенційними партнерами, звісно, приємніше наживо, але ми добре вміємо робити це й онлайн. Тож суттєвих перешкод та обмежень не бачимо. Які проблеми з відрядженнями ІТ-спеціалістів є зараз і що допомогло б змінити ситуацію Головна проблема з поїздками для більшості компаній — це брак чіткої процедури відряджень та недосконалий механізм бронювання спеціалістів. Якщо говорити про чоловіків 18–60 років, то у відрядження можуть їздити лише офіційно оформлені фахівці, які мають бронювання. Водночас ФОПи не підлягають бронюванню, і процедура оформлення відряджень для виїзду за кордон для них недоступна. За нашими даними, майже три чверті айтівців є чоловіками (74%). Загалом понад 80% українських IT-спеціалістів — віком до 35 років. DOU проконсультувався з юристкою, який механізм відряджень за кордон зараз працює для ІТ-фахівців. Валерія Петракій, адвокатка АО «ПАРАДІГМ»: «Питання виїзду за кордон регулюють правила, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 та Законом „Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України“. Вони визначають перелік осіб (зараз ми беремо до уваги саме чоловіків 18–60 років), які мають право перетнути державний кордон під час дії воєнного стану в Україні. Зараз відрядження самі по собі є підставою перетину кордону лише для певних категорій (як-от міністрів, суддів, депутатів тощо). ІТ-спеціалістів у цьому переліку немає. Проте на підставі п. 26 правил право на перетин державного кордону мають також ті військовозобов’язані, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. До них належать, зокрема, заброньовані працівники підприємств (відповідно до ст. 23 Закону України „Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію“). Також право на перетину кордону мають громадяни, виключені з військового обліку та тимчасово непридатні. Тобто для того, щоб придатний до служби ІТ-спеціаліст зміг перетнути державний кордон, він має бути заброньований (порядок бронювання визначає ця постанова). Бронюванню підлягають виключно фахівці, які працюють на підставі трудового договору. ФОПи не можуть бути заброньовані і, як наслідок, не мають змоги скористатися цією підставою для перетину кордону. Заброньовані працівники мають право на виїзд з України за наявності: 1. Чинного закордонного паспорта. 2. Документів, що підтверджують службове відрядження. 3. Витягу з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаного. У 2022 році планували експериментальний проєкт „єВідрядження“, але той, наскільки мені відомо, так ще і не запрацював». Читайте такожБільшість великих сервісних компаній, з якими ми говорили, стверджують: зараз наявних механізмів відряджень недостатньо. Зокрема й через те, що відрядження доступні лише для заброньованих фахівців, а це невелика частка від загальної кількості фахівців в Україні (у березні Мінцифри повідомляло про 2600 заброньованих айтівців, ще стільки ж — у черзі на погодження бронювання). Avenga Щоб українські IT-компанії продовжували розвиватися та були конкурентними на міжнародному ринку, необхідно розробити законні й чіткі механізми відряджень за кордон. У цьому процесі мають бути зацікавлені обидві сторони: і компанії — для збереження та зростання бізнесу, і держава — для збереження робочих місць та розвитку економіки. Ciklum Нині частка заброньованих айтівців коливається на рівні 1%, що критично мало для того, щоб галузь не втрачала темпів і продовжувала наповнювати держбюджет. З огляду на це очікуємо фіналізованого законопроєкту про мобілізацію і рішень уряду щодо можливого бронювання. Окремо зазначимо, що підтримуємо економічну складову в проєкті постанови. GlobalLogic Ухвалені на початку війни обмеження не розраховані на повномасштабну війну, що триває третій рік. Правила бізнес-поїздок потрібно переглянути, щоб відповідати довгостроковим викликам та потребам IT-сектору. Luxoft Поліпшити ситуацію могли б:економічна складова в процедурі бронювання;зняття ліміту бронювання 50% військовозобов’язаних;можливість відновити військово-облікові документи в ЦНАПах. Розгляд та опрацювання варіантів економічної складової бронювання — уже хороший знак. Це позитивний сигнал для бізнесу й можливість у майбутньому отримати додаткову підтримку для ЗСУ. N-iX Ми сподіваємося, що держава повернеться до обговорення питання тимчасових бізнес-поїздок за кордон, враховуючи як гарантії повернення людей, так і реальні потреби експортоорієнтованих галузей. Загалом бронювання працівників могло б полегшити проблему з відрядженнями. Проте зараз механізм бронювання не є ідеальним для ІТ-галузі, як показує статистика співвідношення заброньованих до загальної кількості працівників у галузі. Сподіваємося на зміни, що дозволять краще врахувати інтереси всіх зацікавлених сторін. Sigma Software Проблемою залишається непередбачуваність змін у мобілізаційному законодавстві, а також непрогнозованість строків розгляду запитів на бронювання, адже державні органи перевантажені запитами — і, як наслідок, страждає бізнес, який не може своєчасно забезпечувати іноземні відрядження. Недопрацьовані проєкти законів передбачають суттєві обмеження прав людей. Це викликає занепокоєння не лише в українців, а й у міжнародних партнерів: на такому фоні їхній настрій щодо інвестицій або замовлень з України продовжує погіршуватися. Що могло б поліпшити ситуацію: подальше залучення профільних асоціацій у робочі групи з підготовки законів щодо мобілізації;можливість подавати на бронювання спеціалістів, які не мають військово-облікових документів або не оновили їх, з наступною постановкою цих фахівців на облік або оновленням їхніх військово-облікових документів;стабільні та прозорі механізми бронювання і перебронювання, зокрема передбачувані терміни як самого бронювання, так і обробки запиту на бронювання. SoftServe Ідеальне рішення — створити державні інструменти сприяння бізнесу в період війни. Це допомогло б зменшити ризики для клієнтів та покращити стабільність на проєктах. ZONE3000 Звісно, хочеться більше можливостей для фахівців відвідувати закордонні конференції, профільні івенти, але варто дочекатися перемоги й відкритих кордонів. Зараз покращенню ситуації сприяли б доступний, прозорий та робочий механізм бронювання, а також можливість бронювання ФОПів та гіг-контракторів. В Україні планували впровадити цифровий механізм «єВідрядження» у вересні 2022 року. Він мав допомогти з отриманням дозволів на закордонні відрядження та конференції навіть під час воєнного стану. Однак проєкт постанови повернули на доопрацювання. Подальша доля ініціативи залежатиме від ухвалення законопроєкту про мобілізацію. Додамо, що пропозицію «економічного бронювання» спеціалістів у Верховній Раді наразі відхилили. Але до неї можуть повернутися під час другого читання законопроєкту про мобілізацію.
we.ua - Відрядження для ІТ-спеціалістів: що кажуть сервісні компанії про нинішню ситуацію

E-mail development manager in Mindigit Meslaw Basnik joined the ZU

According to Batista, he made a contract on the end of the military. I wanted to go to ZW for a long time, and the reservation wasn't something crucial for him. He talked about that on his Facebook page in a video that showed up in military form. "No, I'm not going to the rear, I'm not going to Minnesota, hinsba or anything. So where? I'll tell you how I can get into a brigade after school. " But from the Ministry of Digital Transformation, the Avenge did not go -- he continued to work there after he won. So, remember, the Basque is taking over the CEO's office and applying the Action directly. "Now I will personally endeavour to bring victory closer. And you don't have to be afraid of protecting your homeland either. No one is designed to protect our land except ourselves. " He used to tell the DOU, which objects his command in open data, and he gave an interview about Mindigit features from within, "Diya" and the Ministry
we.ua - Керівник із розвитку електронних послуг у Мінцифри Мстислав Банік приєднався до ЗСУ

Now what is happening in the Ukrainian Netcracker team. The experts say that the company only mimics the output of the race

Recently, we have written that the American Netcracker company, entering Action City, is one of the largest grocery companies in Ukraine, is continuing his work in a Russian market. In Ukraine's Netcracker team now works 960 specialists, in the last six months, the company has been released by 140 people, the company has offices in Kyiv, Odessa and Suva. Two valid staff members and one former under anonymity told DOU, which is now happening in Ukrainian subsections and how the company interacts with rff specialists. Valid comments from Source 1: "Yes, the company promised to leave the rff. At first, the work of educational centers stopped there. But right now, the Russians are actually out of the corner in the barracks, but they're not thrown out of the company. Some Russians continue to work out of the erf territory, offices in different cities are still working. The Netcracker state in Ukraine has declined by 140 people, has been cut down. We were told that in cultivation and blocation, they were also proportional to our contraction, but I did not notice that any of the fellow workers became unaccessible. " Source 2: "The contracts end and don't go on. In Ukrainian offices, partially stopped by the very very least. From the height of all employees or cancel out, or offers to move to other countries like Kazakhstan or India. We have an American company, but the mother company is in Japan, and Japan is very against cooperation with the Russian. " (Netcracker Technology is the child company of a Japanese NC company in Tokyo, red.) Source 3 (former employee): "The output from the rff from the very beginning looked unrealistic, because almost all the product of the company is being developed there, and other locations are implementing it. You can't talk to the Russians under these circumstances. Some of the Russians still took off to Kazakhstan, but they have a clear anti-French position, they just hide it carefully. By the way, by 2022, Ukrainian offices were bribed by a scrawl. "Meanwhile, Context about their way out of the Russian Netcrucker market claimed another March 2022. At the same time, in Russian registrations, it's not hard to find registered in the year 2003 at Moscow O'NetCrucker, which is currently not in a state of termination. In the last financial report, the company says that more than 2760 employees in the company, they have 8 billion ruble out of the year, they don't plan to stop their business. "Organization is well adapted under international intensity and economic instability. The company plans to continue its financial work during 2024 and has no intention or need to liquidate. " In his profile on a Russian website, the Gabr company overwrites the clean offices in various Russian cities. Also, the Russian Netcracker workers leave a recent report of work in the shed offices, sarat, lower city, hostile and other (illustration). Netcracker is Action House City of March 28, 2022. In the executive office of Action City, we were told that we had no authority to remove this company from the residence, and the captions on it are the area of responsibility of the PC. "The structure of the Ukrainian Gardens of Netcracker was pure. We've initiated a change in legislation that reinforces anti-criteria on the role of companies with the Russian. The Lawgiver 9319 was registered at the Supreme Council on 23rd May 2023, the committee came through and waits for the first read. Now we request decisive support for the public to take it quickly, "was commented in Action City. We went to Netcracker with an information request. At the time of publishing the answers, we didn't get it
we.ua - Що зараз відбувається в українській команді Netcracker. Фахівці кажуть, що компанія лише імітувала вихід з росії

Written by "Army +": Who designs whether it will be connected to the Virgin, which numbers first and when it's tested

combination of the military's "army +" Minonians anonymous in February of 2024. Religion plans for summer this year. The relationship with Mindigit is to digitize paper journals and ports and provide services for military services. What services are going to be there, how many people are working on the application, or they're going to engage the IT company at which he was development -- asked the assistant Secretary of Defense of Ukraine for digitization from the Katerina Chernorenka. Are you in the Defense Force or are you thinking about mobilization? Consider yourself a member of the DOU for IT specialists and ZU! Results in the spring... 90px; margin-left: -10px; background: url ('https: / s.double-u / storage-files / case _ Rxf2iSL.png ') no-repeat 0; ♪ Tell us about the team, please tell us about those who are working on the apply How many members? Did you speak for an expert on some IT company, or did the application prepare for the Ministry? We're going to create an application from Mindigit. The application for military officials is a specific product that is not based on a wide range. The numbers and the specialization of the people we can get into work is pretty limited. These are now four separate commands that work on different functions. There's a legal department that deals with normal legal acts that need to be approved by the application. There's a business analyst team that handles services that we run first. A software team that directly builds applications, and a team of cyberprofessionals who are monitoring protection protocols. Each of them has 20 to 25 people. Besides, we're planning on amplifying the team because time isn't too much, so we need to accelerate. That feature that is already developed by the IT military directly by Minooni. I mean, most of the resources made by the Ministry and the Estates-General. However, to complete the application, we will build additional resources. We're going to go to Ukrainian IT companies, which we think can help work on some things. What are the services that are going to be used by the following services: spreadsheets; Key facts and figures 11 / 10 / 05 12: 55 Page 38 a complex knowledge base, which is a source of good information about how to pass the service; feedback forms - so that the state can respond to challenge responsiveness based on real data; It's a self-development education. What's the function of tracking status? We see Armeme + as superer-app for a military that contains all the necessary services and digitization of processes. One-stop-stop [the concept that consumers get the necessary services and resources in one place is red.] which embodies a radical change in the relationship between the military officials and the state. Before we form a traffic map, we did a survey among military groups and focus groups. Thanks to this list of ports most often provided by the military: a year vacation report; a holiday report for family circumstances; money report for annual recovery. These are the ones that are going to be available before giving them one priority. Of course, we'll gradually expand the document list. We're developing functionality so that the military service can directly see the status of its port. Absolutely: 'sent ',' agreed ',' rejected ', etc. We'll be able to look into all of this in more detail at the time of testing that we're planning in May. A few thousand. We didn't put him in the crowd. Communicated in personal order with military opinion leaders and distributed the form to query military communications channels. The services are stated that the military officials can leave the Philip, suggestions, complaints. Who will they come to? The owner of the application of "army +" is the Ministry of Defense of Ukraine. That's why it's going to work through the MO connection. In the Ministry section, there will be people who support the Army + will collect and filter the fidbeck. We're interested in getting real and objective feedback. Finbeck will definitely affect the detection and resolve of illegal things. What's that going to be? The electronic identification of the defender and the defender's certificate are different things? Electricity identification is essentially an electronic military ticket. Document to certify the ownership of the military service and will include main information: rank, subsection, position, etc. It can be applied in all cases as well as a paper document. It's just not going to be a situation where the military in position or otherwise lose a paper document and will remain unidentified. "The certificate of the defender" is the working name of the document which will be sent out on the train with the only email of the military required by the adjectives and the remaining reserves. So this will be a document that shows the status of a civilian person: Where the accounting is, whether it's a service-driven, etc. So you can conclude that these are different documents for two different audiences -- military officials and military responsibilities. Our application of "army +" is focused on providing services and documents in military service. Will you continue to develop and cook new normal documents? In order to work, we need to develop a normal-legal base that our team is working on. We can't cover all the details yet, but we'll do everything we can to make it as comfortable and human. And so that people can update their data online -- no visit to TPS. Creating "army +" is not just about the fruit side: Code scripting, code design, UI / UX design, etc., and normal-right changes, law approval, etc. We're still, frankly, in the early stage, waiting for change to help make the product better and faster. Even to approve the name of the "military account of the document," you have to do a normal and legal act. But right now, we're not going to break out and we're going to start a beta version of the Army + in the summer. Not planned yet. There's a lot of possibility
we.ua - Застосунок «Армія+»: хто розробляє, чи буде зв’язок з «Дією», що оцифрують передусім і коли тестування

The Presidium of the Ukrainians with high wages. The position was rejected, but may return to it during the second reading

The Committee of the Supreme Council on national security, defense, and intelligence has now rejected the facts about the arrest of the military in order to receive a certain salary and pay taxes. This is in the comments of LIGA.net telling the nardoc of the people, a member of Igor Koptin's profile committee. According to Copetina, the charges for the people getting a certain salary and paying taxes were rejected even without discussion. "The aim of the bill is to set socially fair mobilization. The actual nature of these jobs would be a principle of "war for the poor," and that's unacceptable, "said the nardock. At the same time, he added that in the second reading of a mobilization bill, the authors of these jobs could initiate repercussions. Also before the debate was offered a monthly fixed payment, and after which payment the company would be able to bridle the employee regardless of the position. The key is the company has to work in white and pay taxes to the budget
we.ua - Бронювання українців із високими зарплатами. Пропозицію відхилили, але можуть повернутися до неї під час другого читання

The second thing you need is the Ukrainian IT-young way to get your channel and remain honest. Subtitles by DOU's winner

У лютому 2024-го ми оголосили переможці Першої премії DOU. Це люди, які своєю працею формують українську ІТ-спільноту і є рушієм технологічного розвитку країни. Найбільшу кількість заявок учасники надіслали в «Найкращий подкаст/YouTube-канал про ІТ». Ми поспілкувалися з переможцями цієї номінації про те, з якої техніки починали IT-блогери, що дивного їм пишуть у коментарях і чому продумувати концепцію каналу, не знявши жодного відео, марно. Який софт вони використовують і як знайти свою нішу, чого бракує українському ІТ-ютубу. Запрошуємо на DOU Day — першу велику офлайн-конференцію від спільноти! Київ, 18 травня. Встигніть придбати квитки!.case{padding-left: 90px;margin-left: -10px;background: url('https://s.dou.ua/storage-files/case_Rxf2iSL.png') no-repeat 0 0;} «Я не відчуваю конкуренції на ютубі й завжди за те, щоб каналів ставало тільки більше» Віктор Турський, автор каналу «Віктор Турський про програмування» Я в IT понад 20 років. За цей час провів безліч співбесід, найняв чимало інженерів і помітив одну проблему — брак фундаментальних знань. Люди часто не знають, як працює операційна система, мережі, бази даних, не знають базових алгоритмів, не розуміють основ інформаційної безпеки, проєктування систем тощо. Ми запровадили в компанії такий собі бейзлайн — набір знань і навичок, якими має володіти кожен інженер. Ще я зробив кілька доповідей на конференціях на цю тему і збагнув, що це цікаво багатьом. Так і виникла ідея ютуб-каналу, на якому будь-який український інженер може з’ясувати основи. Я не знімаю на хайпові теми, а записую відео, які будуть корисні й через пʼять, а може і десять років. У мене є серія про те, як працюють бази даних, є серія про роботу інтернету, про процеси розробки, безпеку тощо. Практично всі ролики на каналі мають теоретичну частину, де я пояснюю аспекти роботи певної технології, і практичну, де подаю все на реальних прикладах. Майже всі відео я знімав за допомогою такого набору техніки: iPhone 13 Pro Max + програмна камера NDI HX Camera ($20);два софт-бокси з лампами (сумарно $60);зелений фон ($15);мікрофон Rode Videomic NTG ($300). Але починав я з петлички з Aliexpress за $20. Зараз у мене є пара фотокамер — у планах перейти на них (я вже провів один стрим на Fujifilm X-E4). Хочу писати через карту відеозахоплення, а не через Wi-Fi, бо часом це виливається в розсинхронізацію відео й картинки. І ще планую спробувати більш «дорослий» сетап і погратися з кольором. Щоб записати відео, я накидую у файл список різних тем. Потім обираю те, що здається логічним зараз зняти, кристалізую тему й готую список питань і ключових пунктів у відео, щоб розуміти, в якому порядку й що показувати. Все це займає не більше як сторінку, а детальний сценарій я ніколи не розписую. Знімаю відео у вихідний і роблю це одразу в OBS, щоб звести подальший монтаж до мінімуму. А якщо перед записом треба щось підготувати (приклади коду, віртуальні машини абощо), тоді ділю процес на два етапи: в один день все готую, а в інший — записую. Про перегляди та аудиторію Я завжди стежу за переглядами та коментарями, щоб зрозуміти, чому одне відео «залетіло», а інше — ні. Майже завжди це не про алгоритми ютубу, а про те, що треба вміти зацікавити аудиторію і зробити відео корисним. Є цікавий кейс з неочікувано успішним відео. Я зняв ролик для спонсорів про роботу DCHP-протоколу. В певний момент не було часу готувати щось нове, тому я вирішив тимчасово відкрити доступ до цього спонсорського релізу. Думав, що тема буде цікава вузькій аудиторії. А в результаті відео набрало 72 тисячі переглядів, найбільше на каналі. Спрацював хук для аудиторії. Відео називається «Що не так з інтернетом в кафе? Розбираємо DHCP». У ньому я показую, як зловмисник може вас зламати, якщо знає, як працює DHCP. Якби відео називалося «Розбираємо деталі DHCP-протоколу», таких переглядів не було б. Зараз я публікую посилання на новий реліз у всіх своїх соцмережах. Коли тільки запустив канал, найняв людину, щоб та нарізала уривки в TikTok, але потім призупинив процес, бо було не дуже ефективно. Тож зараз все роблю сам. На це є кілька причин: Так канал виходить більш автентичним, а з огляду на розвиток різних ШІ, які створюють контент автоматично, автентичність стає все більш важливою.Оптимізація. Наприклад, я монтую сам і в певний момент збагнув, що маю знімати відео по-іншому, щоб монтувати було легше.Це творчий й цікавий процес, завдяки якому отримуєш нові навички, експериментуєш з картинкою, звуком, підходами до монтажу. Єдине, що має сенс делегувати, — розкрутку каналу, наприклад, публікацію в соціальних мережах. Про гроші й те, чого бракує українському ютубу Я ніколи не розглядав ютуб як джерело доходу, але каналу важливо заробляти. Це показує його цінність для інших і можливість розвитку (обладнання, просування). Я запустив YouTube membership і був здивований, як багато людей підтримали канал: зараз 180 спонсорів, і це близько $600 доходу на місяць. Для мене це значна мотивація. Хоча за час, що я витрачаю на відео, можна заробити більше. Але я відчуваю, що роблю корисне для українського комʼюніті розробників, тому не хочу закидати. Канал вже має 19 тисяч підписників, нещодавно отримав премію DOU, тому стає цікавим для потенційних партнерів. Тож тепер я домовляюся з рекламодавцями: планую додавати партнерські блоки. Надалі планую робити контент більш регулярно. А ще хочу створити дорожні карти для розвитку спеціалістів різних напрямів. Наразі я не відчуваю конкуренції в ютубі й завжди за те, щоб каналів ставало тільки більше. Я б точно дивився контент з інформаційної безпеки, канали з геймдеву (бо їх замало), а ще про тестування елементів ПК: корпуса, материнської плати, охолодження тощо. «У 50% випадків, коли я пишу відео, треба все перезаписувати» Наталя Попелишко, авторка каналу «Попелюха 👾 Тестування ПЗ» До початку повномасштабного вторгнення я працювала Test Automation Engineer і була викладачкою на курсах з тестування. Та коли почалася війна, я вирішила, що, крім донатів, було б прикольно зробити безплатне навчання з тестування для українців. У моєму випадку це означало викласти всю інформацію, яку я знаю, у відкритий доступ на YouTube. Власне, на цьому я й побудувала канал: опублікувала навчальні відео як курс тестування ПЗ. І тримала в голові думку, що викладатиму додаткові, якщо з’ясовуватиму щось нове. Мій глядач — це всі українці, які хочуть дізнатися про світ IT, але простими словами. Я називаю це: «пояснювати так, щоб мама зрозуміла». Починала я без конкретного набору техніки. Спочатку взагалі не знімала себе — лише виводила презентацію на екран. Але коли стала робити розмовні відео, користувалася своїм iPhone 11 і мікрофоном Razer Seiren X. З часом хотілося покращувати картинку, тому докупила нову техніку: три штативи, чотири штучних джерела світла, ще два додаткових мікрофони й навіть суфлер. Але... нічим не користуюся [сміється]. Все це гарненько стоїть і виконує роль декору. А я і далі знімаю на свій iPhone. Річ у тім, що мені часто не щастить із записом. У 50% випадків, коли я пишу відео, або не вмикається камера, або з’являється якийсь шнур перед обличчям і треба все перезаписувати, або просто не натискається кнопка запису екрана на тому ж ноутбуці. Ці факапи трапляються зі мною постійно [сміється]. Про підготовку і просування відео До самого запису я готуюся, хоча цей етап теж еволюціонував. Спершу я готувала мінімальну презентацію і далі розповідала все, що було в голові. А зараз перед тим, як випустити відео, я маю прочитати щонайменше 4-5 статей, переконатися, що вся інформація актуальна й валідна. Добираю практичну частину — вигадую приклади, на яких розбираю матеріал. Тому нині готуюся більше. Раніше я повністю займалася каналом самотужки, але врешті взяла помічника — це мій родич і просто найкращий у світі дизайнер, монтажер. Завдяки йому якість зросла в рази: з’явилися переходи між кадрами, меми, тобто все те, що тримає увагу глядача. Це було, певно, найкраще рішення — запросити людину в команду. Нічого особливого для того, щоб відео «вистрілило», я не роблю. Проставляю ключові слова, прописую гештеги, роблю дописи про новий реліз у телеграмі, LinkedIn, іноді — в інстаграмі. Та й перегляди особливо не моніторю. Ясна річ, коли раз на місяць відкриваю статистику, то гарні показники мене тішать, а погані трохи розчаровують. Втім чи роблю я щось із цим? Абсолютно ні [сміється]. По суті, сам контент виконує всю роботу з просування за мене, бо він навчальний і безплатний, а на таке люди з радістю приходять. Єдине що — я часто з’являюся у відео колег-ютуберів, які займаються QA. Ми багато комунікуємо та співпрацюємо. Це те, що тримає мене на плаву й на слуху. І ще я іноді пишу статті на ресурсах штибу DOU. Про критику глядачів Моя аудиторія досить лояльна, бо я намагаюся робити добру справу й нікого не провокувати. Випадок з відвертим хейтом можу пригадати лише один. Я тоді була на старті своєї блогерської роботи, і про мене написали на «улюбленому IT». Йшлося про відео, в якому я хотіла дуже простими словами пояснити, як відбувається тестування [наразі воно недоступне — ред.]. Відео призначалося новачкам, але потрапило до сеньйорних дядьків, які його і рознесли. Там була ще й клікбейтна назва на кшталт «Знайшла 20 багів за 30 хвилин» (тепер я ніколи не роблю клікбейту в обкладинках і заголовках). Основна претензія була в тому, що половина помилок були low priority, але додали до коментарів мати й образи. Тоді я дуже важко переживала все це. На щастя, більше такого не траплялося. І тепер мені можуть написати, що якість звуку треба поправити. На таке я нормально реагую. А з найдивніших коментарів на каналі, певно, був такий: «Наталю, ти шо, зробила губи?» [сміється]. Про гроші й те, чого бракує українському ІТ-ютубу Крім ютубу, у мене є основна робота, яка й приносить гроші. Безпосередньо з монетизації каналу я стабільно маю доларів 100 на місяць. Але також займаюся менторством, і канал — основний майданчик для реклами цієї послуги. Від менторства доходи, звісно, інші. Конкретних цифр не називатиму, оскільки сума постійно змінюється, залежно від запиту людей і того, скільки я в конкретний місяць розповіла про це. В українському IT-ютубі багато контенту, але мало каналів спрямовано на тих, хто вже працює в IT. Натомість багато відео в стилі «Як я став айтівцем за 15 годин». Тому я б дуже хотіла, щоб всі мої друзі й колеги, які проводять вебінари, воркшопи, виступають на мітапах, нарешті зайнялися своїм ютубом. У них переважно є канали, де плюс-мінус тисяча підписників. Якби вони там говорили всі ті розумні речі, які озвучують на професійних зустрічах чи мені, це б в рази підвищило рівень українського IT. Моя персональна ціль сьогодні — це 100 тисяч підписників і срібна кнопка YouTube, але мені до цього ще далеко [зараз на каналі 32 тис. підписників, — ред.]. Можна було б досягти цієї мети швидко, але я не можу активно працювати над відео, бо це не єдине, що я роблю. А з планів — викласти повний базовий курс зі C# (уже публікую відео з нього). І ще є цілий список тем для контенту, який я робитиму, коли матиму вільний час. Ютуб відчиняє багато дверей. Саме завдяки каналу я отримала роль співведучої DOU-подкасту про тестування, наприклад, чим дуже пишаюся. Я завжди пливу за течією й кажу «так» цікавим пропозиціям чи ідеям. Хоча загалом просто роблю те, що мені подобається. «Втрата роботи стала одним з факторів, який підштовхнув знімати лайви» Сергій Бабіч, автор каналу «Сергій Бабіч та Дивовижний світ веброзробки» Я не перший рік займаюся публічною діяльністю (організовував конференції, був спікером на івентах), бо люблю ділитися знаннями та досвідом. Тому врешті подумав, чом би не завести ютуб-канал. Дуже довго уявляв, яким він буде: фантазував, як робитиму туторіали, записуватиму по три навчальних курси на день [сміється]. Але нічого не починав і виправдовувався тим, що немає апаратури, студії абощо. Врешті я спромігся створити канал лише у 2023-му (не без мотивації з боку, до речі). Як тематику обрав Front-end розробку, оскільки знаюся на цьому. Рожеві мрії про мегаканал розлетілися на друзки, вдарившись об перше відео на 13 хвилин. Я готував його цілі вихідні: писав скрипт, записував, перезаписував (бо один раз запис вийшов без звуку). Це було довго й боляче [сміється]. Утім, відео таки релізнув, і навіть невеликі перегляди пішли. У певному сенсі мені було легше стартувати, ніж багатьом іншим, бо я вже мав соціальний капітал: люди мене знали завдяки попередній активності. Про важливість експериментів Я досить швидко набрав тисячу підписників, але відео й далі просувалися важко. Ще й у квітні 2023-го я залишився без роботи. Період пошуків був стресовим — було геть не до скриптів і монтажу. Але врешті це стало одним з факторів, який підштовхнув робити лайви. Тоді з’явилася ідея «Теревенів»: формат стриму, де я запрошую цікаву людину і ми теревенимо про все на світі. Першим гостем був Нікіта Галкін [Fractional CTO, Cloud Architect, Software Engineer — ред.] — аудиторії наша розмова сподобалась, тож я вирішив продовжувати. Крім цього, мені написав Женя Гайдученко, який робить проєкт Juniverse і ділиться корисними матеріалами для початківців в IT. Він запропонував провести публічну співбесіду у нього на каналі на Middle Angular Developer. Це відео зібрало гарні перегляди, і я подумав, а чому б мені не перейти на формат співбесід у себе? Я покликав знайомого як піддослідного [сміється]. Це була онлайн-співбесіда для Front-end Junior у публічному форматі. У підсумку відео стало першим, яке пробило позначку у 10 тис. переглядів. І закрутилося — формат зацінили. Моя мета — дати глядачам розважально-пізнавальний контент і показати, як, на мою думку, повинні відбуватися співбесіди. Люди дивляться, як їх треба і не треба проходити. А частинка з фідбеком від стороннього експерта — найцінніша, адже ця людина розгорнуто пояснює, що було добре, а що ні. Аудиторія каналу сьогодні — це переважно ті, хто тільки прагне увійти в індустрію, джуни і жменька мідлів. Є трохи сеньйорів, але для них контенту не так і багато виходить на регулярній основі. Суто технічно лайв — це просто: зібралися, постримили, запис залишився на ютубі, а ми далі можемо йти пити пиво [сміється]. Але з погляду організації це складно. Вже після третьої чи четвертої співбесіди у мене зникла розкіш, в якій я НЕ мав вибору. Я запустив табличку, де кожен охочий прийти на канал міг залишити заявку — за тиждень назбиралося під 50. Я не міг брати будь-кого, бо хотів давати різноманітний контент. Умовно: проводити три співбесіди поспіль на ReactJS Junior — це не варіант. Треба було міксувати: спочатку ReactJS Junior, потім системний дизайн, далі — ще щось. Також стикнувся з проблемою, що серед заявників не було дівчат. Так, фахівець — це насамперед персона без статі. Але я за те, щоб у професії була сильна репрезентація жінок, бо вони є, і вони класні спеціалістки. Тому я окремо кидав заклик, щоб заявки подавали саме жінки. Коли я обираю того, хто буде на ефірі, ми з цією людиною контактуємо й визначаємо зручний для неї набір тем. Ми не готуємо відповіді на мої питання, і гість не знає конкретних запитань наперед. Але на практиці це означає, що на етері я не чіпатиму тему, в якої в людини вилізуть очі на лоба. Я не зацікавлений у її провалі. І глядачам не прикольно слухати, як людина двох слів зв’язати не може, бо не ознайомлена з темою. Співбесіда має бути жвавою і комфортною, бо це, як я згадував, розважально-пізнавальний контент. Далі ми обговорюємо час, коли виходимо в ефір, і все — лишається тільки схрестити пальці, аби ракета не бахнула, і запускати трансляцію. Співбесіди я проводжу стабільно ввечері в п’ятницю двічі на місяць (крім тих вечорів, коли я їх не проводжу через ті чи інші обставини [сміється]). Я хотів, щоб люди звикли до такої постійності: колись усі знали, що в неділю зранку треба дивитися «Караоке на Майдані», а тепер глядачі привчені дивитися співбесіди ввечері у п’ятницю. Також я записую подкасти раз на місяць. Домовляюся з цікавим мені спікером, про зідзвон, обираємо теми, я прошу дати мені тези, і на їхній основі вигадую питання. Все з розрахунком приблизно на півтори години. У подкасти додаю збір донатів на ЗСУ. Ефір виходить приблизно на дві години, але потім я приховую трансляцію, вирізаю все зайве й заливаю на канал. Ще час від часу виходять онлайн-мітапи, але це ще не сталий формат, тому поки що про регулярність складно казати. До невеликих відео, як на старті, я повернутися хочу, але наразі це складно зробити через завантаженість. Про перегляди та аудиторію Зазвичай етери зі співбесідами в онлайні дивляться 100-120 людей, в успішні дні — 150-180. Це неабияк впливає на перегляди потім, вже у записі, бо що більше людей на лайві, то активніше згодом ютуб показує відео іншим. Немає сенсу запускати рекламу, щоб співбесіди зібрали більше. Бо мала кількість переглядів просто демонструє ситуацію на ринку. Загальні Front-end інтерв’ю або React отримують більше уваги, ніж співбесіди з Angular. Якби на ринку ситуація була протилежна, то і відео набирали б відповідно. Я отримую не лише позитивний фідбек. Деякі глядачі дякують, а дехто хейтить. Причин безліч, але я не зважаю: якщо людина ставить за мету нагидити — вона нагидить, і байдуже, про що і яким буде відео. Але найбільше мене бісить, коли у коментарях принижують гостя. Зазвичай це завершується баном. Я ще можу зрозуміти, коли люди починають «душнити» і вмикати своє експертне «Actually...». Але коли пишуть коментарі штибу: «Я на фоні цього кандидата себе таким розумним відчув» чи «Ну нормальний джун» під співбесідою сеньйор-рівня, я дуже злюся. Треба поважати сміливість людини, яка прийшла на ефір, що дивитимуться сто людей одночасно, і треба поважати її рівень підготовки. Бо всі ми розумні, коли сидимо по той бік екрана. Раніше, коли у мене ще була відкрита форма для заявок на участь, я саме нею закривав рота таким коментаторам: кидав у відповідь на критику посилання. Дивовижно, але хейтер чомусь одразу зникав з чату [сміється]. Ще у мене селективна сліпота на коментарі російською. Я їх не бачу, які б вони не були. Якщо ви хочете, щоб я взаємодіяв з вами, пишіть українською. Навіть якщо хочете мене послати — робіть це українською, бо інакше я просто не помічу цього [сміється]. Але загалом я нічого не маю проти критики чи зауважень. Просто все має бути по-дружньому і в адекватних межах. Найкращий варіант — написати мені в особисті, де спокійно й розважливо вказати на недоліки, які ви побачили. Про гроші та початківців Наразі я хочу, щоб канал заробляв стільки, аби покривав витрати на себе, і мені не доводилося брати гроші з сімейного бюджету. Якщо вийду на $500 на місяць — буде супер. Монетизація з ютубу за рік принесла мені доларів сто — на цьому не заробиш. Нині я отримую гроші від партнерських програм з компаніями, які надають своїх експертів для співбесід. Я вішаю логотип компанії, згадую назву, даю посилання тощо — все це за певну суму. Ще у мене є монобанка, куди глядачі можуть закидати гроші, але хтось її помічає, хтось — ні, суми там невеликі, це суто благодійні внески на розвиток каналу. Надалі прагну робити відео, що за форматом будуть більш схожі на розважально-пізнавальне телешоу. Можливо, буду проводити вікторину з цікавими питаннями про веброзробку, балами й призами. Але я усвідомлюю, що не зможу таке випускати часто, бо це затратно. Звичайні співбесіди лишатимуться, втім хочу урізноманітнити і їх, можливо, новою рубрикою. А ще планую провести співбесіду англійською, бо такий запит від аудиторії є. Якщо хочете завести власний канал, готуйтеся, що спочатку все буде максимально фігово. Але не зупиняйтеся, експериментуйте і знайдете своє. Я теж певний час не розумів, у чому фішка мого каналу і що залетить. Треба бавитися і робити те, чого бракує вам особисто. І головне — не шукати відмовок у стилі: «Я не роблю відео, бо немає техніки». Я перші відоси знімав на капці [сміється]. Точніше на свій смартфон і простенький мікрофон Screamer. Це вже згодом купив мікрофон Audio Technica за 5000 гривень, ще до нього аудіоінтерфейс за 6000 гривень, пантограф і камеру Sony ZV-E10 за 700 чи 800 доларів (досі кредит за неї віддаю, до речі [сміється]). Насправді у відео головне — це звук, а картинка може бути хоч на Sony Ericsson знята. З часом техніку поміняєте, головне — почати знімати. «Я дуже довго дивувався, коли відео називали „Ваша творчість“» Сергій Немчинський, автор каналу «Сергій Немчинський: кодерська вітальня» Своє перше відео на ютубі я виклав десять років тому. Але канал заводити не планував. Просто хотів записати лекції, які читав на роботі, про те, як стати Automation-тестувальником, як влаштована Java, основи мови тощо. Не всі могли їх послухати, тому я купив дуже просту камеру, Sony Handycam, і записував. Оскільки я ніколи не був заморочливою людиною щодо безпеки, то просто викладав це у вільний доступ на ютубі. Згодом під відео назбиралася певна кількість коментарів. Тож я записав окремий ролик з відповідями на них. Побачив, що аудиторія жваво реагує. Подумав, що можна зняти ще щось, цікаве мені — так і закрутилося. Я довго дивувався, коли відео називали «Ваша творчість». Яка творчість? Я просто розповідаю про те, що мені цікаво. Я і тепер не дуже орієнтуюся на те, щоб задовольнити потребу аудиторії. Звісно, мені приємно, коли відео подобається людям. Але краще робити те, що цікаво самому автору каналу, ніж те, що буде цікаво всім іншим. Бо в такому випадку я б постійно записував відео «ТОП-5 мов програмування» чи «ТОП-5 фреймворків», які заходять глядачам. Я ніколи не думав про те, щоб покращувати якість картинки. Але з часом зрозумів, що слухати мої лекції неприємно, тому що складно було розібрати слова. Коли на каналі було з 500 глядачів, кожен другий коментар був у стилі: «Дуже цікаво, але не можу розібрати, що ви кажете». Тому довелося змінюватися. Тепер усе знімаю на Blackmagic Pocket Cinema 6K і використовую мікрофони Rode. Я роками розвивав російськомовний канал, але глядачі постійно просили, щоб контент був українською. Тож у 2023-му я створив «Кодерську вітальню». Було трохи складно, бо я вивчав українську вже у дорослому віці (після того як переїхав в Україну у 2001-му), але найняв репетиторку — і почали. Років 5-6 тому я знімав усі відео без підготовки. Але з часом зрозумів, що краще мати сценарій, бодай тезово. Так контент виходить більш послідовний і зрозумілий. Тому тепер я беру свій улюблений Evernote, роблю тези і за ними розкладаю тему у відео по поличках. Про команду Також раніше я працював без команди, але коли ще на першому каналі зібралося кілька десятків тисяч підписників, усвідомив, що робити все самостійно не вийде — забагато завдань. Тож нині створювати й поширювати контент мені допомагають: менеджерка — відповідає за просування відео, підготовку тез до простих тем, підготовку питань до стримів, маркетинг і ще низку інших моментів (впевнений, що половина успіху каналів — це суто її робота, тому що вона сама цим займається);журналістка — готує тезово IT-новини, які я імпровізовано коментую у роликах;копірайтери — опрацьовують відео з російськомовного каналу, роблять з нього сценарій українською, і вже за допомогою суфлера я записую контент для «Кодерської вітальні»;два монтажери;оператор — допоміг налаштувати світло й картинку, які я тепер виставляю сам, а також приєднується до зйомок нового формату контенту на кількох локаціях (над ним ми зараз працюємо). Але якщо це стрими, то з підготовки лише попередньо продумані питання або ж ті, які поставили глядачі й відібрала менеджерка. Все інше — імпровізація навіть українською. Ютуб — це радше джерело лідогенерації для моєї навчальної компанії FoxmindEd. Хоча я це зрозумів, напевно, лише на третій рік існування бізнесу [компанія діє з 2016-го — ред.]. Всі довкола знали, що навчатися приходять люди, які дивилися наш ютуб, але я на це не зважав. Напряму ютуб не приносить заробіток, але без нього наша компанія навряд чи буде існувати. Про глядачів і розвиток У нас розумна й приязна аудиторія, яка переважно не опускається до хейту. Але загалом я дуже чутливий до негативних коментарів, вони мене засмучують, вибивають з колії, тому я вдячний менеджерці, яка видаляє хейт або сама відповідає на нього. Часто трапляються смішні коментарі, інколи бувають й дивні. Кілька разів люди без жодного контексту писали «Немчинський, я тебе люблю» або навіть «кохаю». Найдивніше, що це було від чоловіків. Це не те, що напружує мене, але я не знаю, як на це реагувати. Оскільки я ділюся з аудиторією тим, що мені цікаво, а не тим, що в тренді, не всі відео мають однаково успішний відгук. Але кожен ролик — це досвід. Наприклад, завдяки не дуже вдалим відео на російськомовному каналі, тепер зрозуміло, що не варто давати аудиторії дуже вузькі теми й на українському. Попри те, що сам контент був якісним і у коментарях його називали діамантом, людей, які могли його зрозуміти, яким він був цікавий, обмаль — це розробники рівня архітекторів. Глядачі подумали, що тепер ми будемо давати лише академічні відео про програмування, і перегляди на каналі впали взагалі. Після цього довелося знімати відео на потенційно більш популярні теми, аби повернути аудиторію. Більше таких помилок ми не припускаємося. Як на мене, контенту про IT українською сьогодні бракує. Навіть новини з ІТ українською публікують лише кілька каналів. А якщо казати про щось більш-менш загальне, наприклад, як прокачувати софт-скіли розробнику, як навчатися — такого майже немає. Я навіть не можу згадати контенту, схожого на наш, в українськомовному сегменті. Переважно IT-ютуб українською — це формат, в якому фахівець з певної вузької галузі розповідає про цю ж вузьку галузь. Видається, що український ІТ-ютуб тільки зароджується. Я майже впевнений, що у нас буде в тисячу разів більше каналів, але цього все одно буде замало. Мені, наприклад, бракує відео про те, як будувати навчання, онбординг, роликів про HR-практики в IT. А як підприємцю мені цікаві були б канали саме про підприємства в галузі освіти. З часом я зрозумів, що бути єдиним обличчям каналу — це шлях в нікуди. Тому інколи у відео мене підміняє партнер з розробницької компанії — Ельдар Нагорний. Він же допомагає на стримах. Майже впевнений, що нам треба залучати ще кілька спікерів на канал, тому що я все ж не залізний. На своєму ютубі я планую показувати більше цікавих облич. І було б гарно, якби хтось ще допомагав мені писати контент. Ще ми з командою хочемо зняти документалки про мови програмування, про непересічних постатей в IT. Ми вже почали цим займатися саме на українськомовному каналі, і глядачам сподобалося. Тому однозначно будемо продовжувати. І продовжимо знімати відео з оглядами мов програмування, ринку праці й того, що з ним відбувається. Бо нині не так просто знайти контент, де б розробники відверто ділилися думками. IT-компанії кажуть своє, навчальні центри — своє, і в підсумку ніхто нікому не вірить. А нам глядач нам довіряє і цінує те, що ми робимо. P.S. П’ятим переможцем у номінації став Дмитро Михайлик, автор каналу MykhailykArt. Велике інтерв’ю з ним ви можете прочитати на GameDev DOU.
we.ua - Що треба українському IT-ютубу, як завести свій канал і залишитися щирим. Розповідають переможці Премії DOU

Estonia won't do the application of service at the Actions Base, the tender got a local IT company

The year ago Ukraine and Estonia announced common use of miRik at the Actions Base. He was now ready for the first version of his citizens were already testing. Despite that, the country refused to build its applications based on "Actions," instead decided to create a new version of mRik and redesign the local IT company. Ukraine's contribution to the implementation of miRik Estonia earned code and UX / UI design of Actions to create an application of miRik services similar to Ukrainian. As the deputy of the head of Mindigit Ilion, the MVP was ready for several months of joint work. "Our team has worked closely with the Actions and Mindigit team. Ukrainian Americans examined each element, smoked design processes, product creation and shared general knowledge of how to make successful government applications. Then MVP (minimum viable product) developed a Ukrainian specialist. We still have an agreement to support the product, "said DOU, the minister of the digital transformation of the Eastonia Luusas Ilyas. The first version of this was ID card, ID and driver's license. In June 2023, he was tested by 3,000 Eastons, and in mid-year, he had access to all the citizens. But at the end of September 2023, they stopped. In February of 2024, Estonia announced a courier for purchasing additional works with the apply of miRik. At a pilot, the country spent €800,000. Why would mik develop at the Operations Base did not continue digital documents in Estonia at present unauthorized Country already has electronic services. For example, today's digitized vote in election and fast aid. But most of these services exist only in site format. But digital documents in Estonia are not legally licensed. The pressure of the local IT sector, as explained by the former director of the miek Circle of Cornish, the private sector demanded that the East Ministry did not apply. But instead, it was developed by a local IT company. The "Actions" has been difficult as the Valerry of Iran, Ukraine and Estonia have been trying to create exactly the MVP and get back ties to the Estonia users. For further development, the application was required resources and a team that worked it out. According to John, the new application of Estonia's support can be used in part by Actions. The founder of the Govtech company Schimco Roman Lanski explained that an adaptation of the IT product is a complicated process. And completely reusing the productive product of another country is not possible. Lanski's opinion, the problem is that Actions does not have a full-time home record. And Estonia began to digitize itself from the registers. A new application for miik won the tech company Net Group. As her CEO mentioned, the company plans to develop something that hasn't been in other countries before
we.ua - Естонія не робитиме застосунок держпослуг на базі «Дії», тендер отримала місцева ІТ-компанія

Overview of Ukrainian Govtech: who designs objects for the state sector, where challenges and prospects lie

Домен GovTech стає все більш обговорюваним в українському IT. Зростає кількість вакансій за цим напрямом, потроху поповнюється список GovTech-компаній. Водночас державний сектор України асоціюється як з новими сучасними проєктами, так і з легасі-кодом і низькою оплатою праці. У цьому матеріалі розбираємося: — Яким буває український GovTech— Хто залучений у державний сектор— Які перспективи розвитку домену— Плюси і мінуси роботи в GovTech— Кого шукають компанії і як туди потрапити У підготовці статті взяли участь чотири компанії, які розробляють проєкти для державного сектора: Prozorro, Kitsoft, eZdorovya та Strimco. На їхньому прикладі подивимось, чим займаються у GovTech. ✅ Яким буває GovTech Government Technology, або GovTech, — це домен IT-індустрії, в якому приватні або державні підприємства створюють програмне забезпечення на замовлення держави. Схожим на цей термін є Civic Tech — розробка проєктів для громадян. Але не всі Civic Tech використовує держава, і не всі GovTech-проєкти стосуються громадян безпосередньо: це також може бути робота над внутрішніми базами тощо. Досвід Prozorro Prozorro — екосистема для державних закупівель. Їй належать 13 акредитованих майданчиків для закупівель, а також це основна платформа для тендерів від комунальних і державних замовників. Ідея Prozorro з’явилася у 2014 році у групи волонтерів. З 2016-го компанія належить державному підприємству «Прозорро». Читайте такожЯк працює. У компанії є штатна IT-команда з 20 людей, ще 10 фахівців залучено на аутсорсі. IT-команда Prozorro працює за Agile, дотримується продуктового підходу та data-driven концепції. Використовує Jira і Confluence, керує розробкою за допомогою Kanban. Серед технологій переважно опенсорсні: MongoDB, HAProxy, nginx, Zabbix, Grafana, RabbitMQ, Kafka, ELK, Linux. Також застосовуються хмарні технології, PHP, JavaScript. Ядро платформи написано на Python. Досвід Kitsoft Kitsoft — технологічна компанія, яка впроваджує цифрові продукти та розробляє сайти у сегменті gov.ua. Серед проєктів: портал «Дія», десятки сервісів на ньому, зокрема «єМалятко», послуги для ФОПів і ТОВок. Також компанія створює власну low-code платформу Liquio і розробляє на ній вебсервіси. Діє 15 років. Є товариством з обмеженою відповідальністю. Як працює. Усього в компанії 100 співробітників. В low-code напрямі 47 людей, включаючи R&D-команду, що працює над застосуванням ШІ. Вебсайти в сегменті gov.ua розробляє команда з 15 фахівців. Загалом робота побудована так: Команда з бізнес-аналітиків, low-code розробників, тестувальників і проєктних менеджерів розробляє державні сервіси на low-code платформі.Бекенд- і фронтенд-розробники допомагають, якщо на платформі треба додати нові функції. Частиною команди є також дизайнери, DevOps-інженери, спеціалісти з безпеки. Для розробок зазвичай використовують опенсорсні технології. Основний стек: Node.js, React.js. Платформа Liquio базується на технології BPMN. Досвід eZdorovya eZdorovya, або ДП «Електронне здоров’я», — ІТ-компанія, яка відповідає за адміністрування національних інформаційних систем у сфері охорони здоров’я України. Серед них: Центральна база даних електронної системи охорони здоровʼя (ЦБД ЕСОЗ) і ГІКС «HealthNet». Є розробником Державного реєстру дезінфекційних засобів і Державного реєстру харчових добавок, які реалізуються на платформі «Дія Engine». Планує взяти на адміністрування державні реєстри медвиробів; харчових добавок; косметики; дезінфекційних засобів; системи крові тощо. Діє з 2017 року. Є державним підприємством. Як працює. команда складається зі 120 фахівців. Основні напрями роботи, крім адміністрування ЦБД ЕСОЗ: розробка та актуалізація технічної документації ЦБД;взаємодія медичних інформаційних систем з центральною базою даних (під’єднання, від’єднання та зупинення доступу медичних інформаційних систем), тестування і підтвердження їхніх нових функціональних можливостей;технічна підтримка МІС з питань взаємодії з ЦБД;адміністрування та модернізація ГІКС "HealthNet«’;проєктний менеджмент і бізнес-аналіз у сфері eHealth. З 2019-го працюють за власним фреймворком SDLC, розробленим серед іншого на основі PMBok і адаптованим під eHealth-домен. Здебільшого працюють за каскадною моделлю, але з додаванням Agile-практик. «У 90% випадків ми працюємо в межах фіксованого бюджету, термінів та обсягів робіт, тож застосовуємо Waterfall-модель. Але нікому не потрібні продукти, які розробляються роками, тому абсолютно допустимо в межах життєвих циклів проєктів впроваджувати гнучкі Agile-фреймворки», — розповідає Олександр Ємець, керівник eZdorovya. Оскільки компанія працює з мікросервісною архітектурою, використовують Kubernetes. Технологічний стек на базі Elixir, також застосовують Kotlin. Досвід Strimco Strimco — консалтингова IT-компанія, яка працює з державними замовниками. Розробляла такі сервіси, як «єРиба», систему обліку музейних експонатів, реєстри системи «єКров», Державний реєстр медвиробів і Державний реєстр лікарських засобів. Проєктувала Міжнародний реєстр репарацій і готувала проєкт «єПосвідчення» для Мінсоцполітики. Діє два роки, але ядро команди сформувалося у 2019–2020 роках під час спроби реформи Митниці. Є товариством з обмеженою відповідальністю. Як працює. У команді Strimco майже 50 людей. Здебільшого це продуктові менеджери та бізнес-аналітики. Переважно компанія закриває запити двох типів: 1. Коли треба концептуалізувати продукт і розробити технічні вимоги до нього. Запит може звучати так: «Створити реєстр/продукт/сервіс, який має розв’язати певну державну проблему. Допоможіть придумати, як це зробити, спроєктуйте продукт». 2. Коли є розуміння та бачення продукту, але треба створити та впровадити його. У цих випадках Strimco або розробляє продукти на платформі реєстрів від Мінцифри «Дія.Engine», або веде їх з погляду продакт-менеджменту, бізнес-аналізу, дизайну, а для безпосередньої розробки продуктів наймає технічних партнерів: MK Consulting або Racoon Gang. Є проєкти, які обʼєднують обидва типи, так звані проєкти повного циклу — від ідеї до впровадження. ✅ Хто залучений у GovTech Prozorro, Kitsoft, EZdorovya та Strimco не єдині представники державного сектору в IT. Загалом, на думку CEO Kitsoft Олександра Єфремова, український GovTech сьогодні складається з: Мінцифри, яка є трендсетером GovTech в країні;центральних органів влади, які впроваджують політику цифровізації;донорів, які мають експертизу і фінансують велику кількість проєктів;муніципалітетів, які ведуть проєкти цифровізації (серед них виділяється «Київ Цифровий»);GovTech-компаній — консультантів та виконавців у різних сферах, серед яких бізнес-аналіз, розробка, кібербезпека та інші. Дещо іншу класифікацію пропонує Роман Ланський, засновник Strimco. Він виділяє три типи GovTech-компаній, в яких можуть працювати айтівці: Міністерства та центральні органи виконавчої влади.Державні підприємства.Приватні компанії. «Установи першого типу формують політику, а других і третіх — реалізують її. Окремо є ті, хто фінансує проєкт. У 80–90% випадків це міжнародні донори. Державні та комунальні замовники залучають і розподіляють ці кошти за проєктами й оголошують на них тендери, щоб почати реалізовувати державні та приватні підприємства. Якби замовник розумів, що в нього обмежена кількість ресурсів, які йдуть „з власного гаманця“, навряд чи ми б мали так багато цифровізації несуттєвих процесів та ініціатив, які нині впроваджують просто тому, що донор готовий дати на це гроші», — коментує Роман Ланський. І додає, що чиновники можуть дивитися не на результат розробки, а на те, як вона вплине на їхню кар’єру. У сфері GovTech результати роботи можуть бути дуже швидкими та видимими, особливо коли ці продукти стосуються громадян. Це дає змогу публічним людям відразу демонструвати успіхи. Звідси й спротив у впровадженні непопулярних, але необхідних рішень і закладання неадекватних термінів виконання проєкту. Загалом серед піддоменів, актуальних наразі в Government Tech, спікери називають: MilTech — створення продуктів для військових.Логістика — перебудова процесів забезпечення боєприпасами, їжею тощо.Цифровізація послуг, які надають держава та муніципалітети. Особливо сервіси SmartCity та електронного урядування.eHealth — електронна охорона здоров’я. Оскільки ці галузі прямо впливають на суспільство та чутливі до витоку даних, у них важливо подбати про високий рівень кіберзахисту. ✅ Які перспективи розвитку домену У 2015 році експерти заявляли, що в державному секторі немає запиту й готовності платити за високотехнологічні розробки та продукти. У 2024-му, як погоджуються усі опитані DOU компанії, це твердження не актуальне: на стрімкий розвиток українського GovTech вплинула велика міжнародна фінансова підтримка. Другий суттєвий фактор розвитку галузі — поява у 2019 році Мінцифри та проєктів, які вона впроваджує. Міжнародні донори, за словами Олександра Єфремова з Kitsoft, принесли, крім коштів, вищий рівень проєктного управління. Так і Міністерство цифрової трансформації принесло бачення зовсім іншого GovTech — того, що відповідає запитам суспільства і реалізує проєкти за сучасними стандартами, вважає спікер. З іншого боку, у державному секторі чимало ризиків. На думку Романа Ланського, сфера може відкотитися, якщо прийде уряд, не зацікавлений у розвитку GovTech: «У такому разі ключові проєкти припиняться або будуть заморожені, а команди ліквідовані або переорієнтовані на інші завдання. Це стосується і медицини, освіти, оборони. Наприклад, у МОЗ з часів Революції гідності змінилося вісім міністрів, у Мінсоцполітики — шість. Якщо політичний склад відомства тримається два роки — це вже потужно. При цьому сьогоднішня модель урядування дає мало інструментів дотримання стратегії. Міністри приводять „своїх“ заступників, а ті „свої“ команди, які вкрай рідко переймають повноцінно справи від минулої команди». Втім він налаштований позитивно, оскільки загальний обсяг фінансування на державні проєкти від міжнародних партнерів зріс з повномасштабною війною. Проєкти на ці кошти реалізовуватимуться найближчі 2–3 роки, а отже ринок буде зростати. Про те, що перспективи розвитку домену є, свідчать останні новини. Наприклад, у січні 2024 року стало відомо, що у Києві відкриють другий у світі GovTech-центр (перший — у Берліні), який об’єднає науковців, бізнесменів, технологічні компанії, держсектор, а також глобальні спільноти у сфері урядових технологій. Відповідну угоду очільник Мінцифри Михайло Федоров підписав з організаторами Всесвітнього економічного форуму у Давосі. Також Україна — єдина країна не член ЄС, яка увійшла до GovTech-інкубатору Європейського Союзу Govtech4all. Одна з цілей Govtech4all — підвищити ефективність державних процесів завдяки цифровізації. «Це промовисті факти, що вказують, що Україна стрімко рухається до цифровізації державного сектору, — підкреслює Олександр Ємець, керівник еZdorovya, і додає: Також для прикладу розповім про плани компанії на 2024 рік. Серед них 142 проєкти у сфері громадського здоровʼя, кібербезпеки, євроінтеграційного та антикорупційного напрямів, інтеграції з іншими державними системами та реєстрами тощо. Вже зараз розробляють „Кабінет пацієнта“, триває робота над проєктами „Оптимізація процесів щодо реєстрації пацієнта в ЕСОЗ“, „Реєстрація іноземних громадян в ЕСОЗ“ та інших». Чим відрізняється український GovTech від закордонного. За словами очільника Strimco, в Україні багато публічних і доступних для громадян проєктів — їх почали стрімко впроваджувати з появою «Дії». Такі проєкти можна назвати «фасадом», і тут Україна є новатором — недарма один з лідерів цифровізації у світі Естонія розробляє свій аналог «Дії» — застосунок mRiik [однак нещодавно стало відомо, що Естонія розроблятиме новий застосунок держпослуг, а не використовуватиме той, що у 2023-му готували на базі «Дії» — ред.]. Естонія, своєю чергою, дала Україні «Трембіту», зауважує Ланський. Систему, яка «під капотом» «Дії» і до якої прив’язані безліч реєстрів, з яких вилучають дані. Це те, що можна назвати «фундаментом» і те, що наразі в Україні існує у зародковому стані. Натомість не тільки Естонія, а й Німеччина, Данія, Нідерланди, Британія та інші автоматизували свої реєстри ще 20 років тому. «Якщо порівнювати наш ринок з іншими країнами, з тією ж Німеччиною, то він у десятки разів менший. У розвинутих країнах значно більше сервіс-провайдерів, до того ж часто вони безпосередньо підтримують ключові державні сервіси. Тобто вони є власниками цих сервісів, а держава їх орендує у компанії-розробника. Це сьогодні не притаманне Україні явище. Крім того, у контексті загального рівня проєктного і сервісного менеджменту нашій державі є куди розвиватися, щоб досягти рівня західних країн», — додає CEO Kitsoft Олександр Єфремов. ✅ Плюси і мінуси роботи в GovTech 🚀 Участь у соціально важливих проєктах і команда колег зі схожими цінностями. Фахівців, які приєднуються до GovTech-компаній, часто мотивує можливість розв’язувати реальні проблеми людей і бути в команді спеціалістів зі схожими цінностями. Також у цій сфері одразу можна побачити, чи відгукується проєкт людям, у чому його користь, отримати фідбек. Участь у державних проєктах сьогодні — це змога зробити внесок у розвиток країни. Особливо актуально це стало в часи війни, зауважують спікери. Бронювання військовозобов’язаних. Деякі компанії, які створюють замовлення для держави, мають право забронювати до 50% своїх працівників [DOU розповідав, як це працює і які можуть бути труднощі на шляху — ред.]. Щоправда, не усі цим правом користуються. Наприклад, у Strimco діє концепція «профільної мобілізації» для працівників, які не зайняті в прямих оборонних проєктах. Коли співробітник отримує повістку або планує мобілізуватися, компанія звертається до оборонних структур, щоб дізнатися, чи наразі потрібен ІТ-фахівець зі схожим досвідом. Якщо є запит на професійні знання людини, їй дають можливість продовжити працювати у своїй спеціальності, перейшовши до роботи в ІТ-сектор оборонної галузі. Натомість Prozorro, Kitsoft та еZdorovya бронюють спеціалістів. Наприклад, Kitsoft на сьогодні забронювала 15% військовозобов’язаних співробітників. Професійні виклики. Зазвичай у сфері GovTech виділяють такі головні виклики: велика кількість стейкголдерів;довготривалі узгодження;закупівельні процедури (кожне держзамовлення проходить через тендер). Проєктні та продуктові менеджери в GovTech матимуть змогу прокачати свої вміння. Оскільки будь-який IT-проєкт для держави складається на 30% з самої розробки й на 70% — з впровадження, зі своїми юридичними та бюрократичними нюансами. 🖍️ Невисокі або середні зарплати. Маленькі зарплати — певно, найпопулярніше уявлення про GovTech. Втім, це правда лише частково: коректніше буде назвати цифри середніми або не дуже високими. Найменше платять у міністерствах і муніципалітетах. Тут директор IT-департаменту може отримувати $1000, виконуючи при цьому обов’язки архітектора, продуктового менеджера, юриста тощо. Щодо державних компаній, то їхні зарплати обмежені бюджетом, але наближаються до ринкових. Дотягнути до середніх компенсацій допомагають премії та доплати. Наприклад, еZdorovya, щоб платити ринкову зарплату, оптимізували витрати на оренду, автоматизували деякі процеси та почали надавати консультаційні послуги. Найвищі зарплати в GovTech будуть у приватних компаніях, які роблять продукти для держави на аутсорсі: Strimco, Kitsoft, AMEDIA. Бюрократія та легасі-проєкти. У державному секторі свої процедури та вимоги до затвердження етапів. Очікування від перемоги в тендері до підписання контракту може зайняти кілька місяців, ділиться Роман Ланський. Це створює суттєві складнощі для планування та фінансування проєктів, а командам доводиться балансувати на межі, чекаючи на офіційний старт робіт. Коли робота виконана, з’являється ще один виклик: підтвердити результати й передати продукт на баланс. Це може зайняти додаткові місяці очікування оплати. Крім того, у роботі з державою багато бюрократичних процедур і документообігу, що може сповільнювати розробку. Сумарно це може займати 20–30% загального часу проєкту. У Prozorro розповідають, що зазвичай вимоги держави вищі, ніж у комерційному середовищі, адже впливають на всіх її громадян. Додає труднощів нормативна врегульованість процесів: через обмеженість законодавства немає змоги на свій розсуд розв’язувати завдання. А прості рішення, які б підходили для бізнес-сегмента, тут часто неможливі. Але є напрями, у яких, за словами Романа Ланського, ані процеси, ані технології не змінювались з 2000-х років. Це саме ті проєкти, де зарплата буде низька, і робота важка та нудна. Крім того, для інженерів державний сектор пропонує менше, ніж для менеджерів, — тут менше технічних викликів і зазвичай використовуються сталі практики, але є багато завдань, пов’язаних з високою навантаженістю. Ще одна поширена думка про GovTech — що галузь є корумпованою. Однак CEO Kitsoft Олександр Єфремов спростовує її і пояснює, що з появою донорів і систематизацією проєктів корупція нині впливає не більше, ніж у корпоративному секторі. ✅ Хто потрібен індустрії та як туди потрапити Всі опитані компанії наймають нових фахівців і планують цього року розширюватися: Strimco. Будуть наймати бізнес-аналітиків початківців і навчати їх. У планах зрости до 70 людей.eZdorovya. Шукають проєктних менеджерів, системних аналітиків, бізнес-аналітиків, DevOps-інженерів і спеціалістів з кіберзахисту. Передусім розглядають кандидатів з досвідом у HealthCare.Kitsoft. Набирають додаткову команду для розробки онлайн-послуг на власній low-code платформі Liquio.Prozorro. Планують збільшити штат на 20% завдяки аутсорсу. Шукають розробників, аналітиків, тестувальників і продуктових менеджерів. Спікери зазначають, що їм бракує кандидатів і що на ринку більше новачків, аніж досвідчених спеціалістів. Тільки Kitsoft зазначив, що кількість відгуків на їхні вакансії збільшилась. еZdorovya підкреслює, що особливо складно знайти спеціалістів з кіберзахисту. Усі компанії додали, що можуть відмовити кандидатам через цінності й радше візьмуть фахівця з гіршими навичками, аніж топового спеціаліста, з яким вони не сходяться у поглядах. «З мотивацією зараз проблем майже немає. Людям хочеться змін, приносити користь країні. Ця мотивація іноді триває не дуже довго, буває доводиться довго чекати, поки хтось відгукнеться на вакансію, але ринок живий, і це дає надію», — діляться у Prozorro.
we.ua - Огляд українського GovTech: хто розробляє проєкти для державного сектора, у чому полягають виклики і які перспективи

has ousted the military and developer from MobideDev Dño Barbau. Friends share memories of the hero

According to the MobiDev IT company reported the tragic death of the JavaScript developer Ditra Barbasha. He mobilized in August of 2023, and was killed by a plane bomb in the Somali direction. Dempra has a wife and son. "The house has been working with us for over ten years. Remember him as a reliable and serious person who looked at the world with a smile, looking for a loan in everything. We shall remember Dim with gratitude for his courage and habits. And because at a critical moment he began to defend the country, "he wrote in a company. My colleagues at MobieDev shared memories of the Dnieper. They also collect financial help for his family. Card: 5168 7573 8885 60. Irina Komarov, Middel QA Engine: "I was lucky to work with the Virgin in the attic office. Always smiling, he came to the office early, met colleagues with a loan. I have all the memories of him with light and positive, and he seemed to be turning the idea, "Look, life goes on! Your bald face won't be any better, smile! " Dinah in the arsenal has always had a bunch of interesting stories to discuss with her colleagues. He often came to talk to me in a break between working tasks. He had gravity to recognize another person, to look at important things, things that formed it. Private, honest, open, alive -- he didn't judge the other six or the unsimilarity. What's interesting is I only remember the Ukrainian voice. The Virgin was one of those who inspired me to speak. I remember him moving, moving, with a well-tuned work-life ballance -- I looked at him, and I thought I wanted to be the same active and alive in 10 to 20 to 30 years. He was also fascinated by poker, and he imagined that it would be his work for pleasure after an iPhone pension, but... I'll remember Dem as an example of humanity, of determination, with his slogan "Advancesay look good and positive in any situation," the ability to take yourself in any state, the easy attitude to call. " Miro Rivera, Al Inginer: "Me and Dinah often spoke before he was mobilized. Said if he called, he would go without hesitation. I did. The mother kept talking about her son during the afternoon break -- that was a favorite subject. And we also talked a lot about war, and he was worried about our military, and he was struggling to murder our prisoners and tragedies in the military. A communist, jolly, looked at the future with a positive and faith better -- that's how it stays in my memory. Katerina Solomon, Office Manager Superventor: "He loved his son very much, took care of the little one, often talked about him, and really hurt him for his future. The house was a very patriotic person, bowing all the heart behind the situation in Ukraine and in the world, so without hesitation joined the ZU. I shall remember his resolve and courage in desire to protect my land. Lessenko, Senor JavaScript Development: "I will remember the Virgin's kindness, lend and optimism," his smile "salted" meet me all right "in response to" detachment like you. " I'll remember how much he loved his family as he talked about her and how proud he was. Aleksei Bilececki, Senor Mile JS Development: "I must have been one of those Disney colleagues who spent the last time talking to him before he entered the ZPD. We weren't very close friends, but we were supportive. When I heard that Dinah was going to serve, I immediately called and heard that his service started from the Lviv Potions Department at the head of the tango Command. At the end of his training, we met at Lviv. I noticed that despite the cardinal change in my life and some of the complications of Dama was positive for the future. He was happy to talk about the progress of his son and female in a new country (because of a full-scale invasion of the family evacuated in England), he talked about the pleasant moments of training of military affairs and dreaming about how he could help improve the lives of the entire country after the end of the war. I remember Dean as a strange colleague: In one of my first days on a commercial signal, I walked into an unknown room called UPMC with strangers, asked something. And Dean was the first person to answer me. I'll mention our conversation about family life and child education. " The DOU team express sincere sympathy to the family and close. eternal memory!
we.ua - Загинув військовий і розробник з MobiDev Дмитро Барабаш. Колеги діляться спогадами про героя

has registered a policy on Teleram regulation

The Treaty of Versailles registered a bill that recognizes "platform sharing information" as individual media subjects and regulate their activities. They include the Melengers, including Tigers, as a popular new platform in Ukraine. "How much use for getting news, a platform to share Telegram's information above YouTube (as the most popular video access platform) 4.5 times -72% against 16% respectively. Obviously, the platform used by 72% of Ukrainians to get information has to be regulated at least the other sources of mass information with much smaller coverage, "says the extensible bill. In new requirements, these platforms will be required: Put the usage and disallow the distribution of information violating Ukraine's law; allow users to leave complaints and to consider this kind of empowerment; limit the spread of illegal content on Nizza's demand; To inform the Ministry of Property structure and source of funding for it; do not process personal data for children in commercial terms; ensuring the presence of Ukraine or the EU as a member of the platform. If the platform violates new requirements, or has an unforgivable property structure, they will not be allowed to use public and financial institutions. Also install software from these providers on the service device. The uncommented platforms will be published on their Nassal website
we.ua - В Україні зареєстрували законопроєкт про регулювання Telegram

About channel

  • DOU – Найбільша спільнота розробників України. Все про IT: цікаві статті, інтервʼю, розслідування, дослідження ринку, свіжі новини та події. Спілкування на форумі з айтівцями на найгарячіші теми та технічні матеріали від експертів. Вакансії, рейтинг IT-компаній, відгуки співробітників, аналітика зарплат і мов програмування.

    Responsible: editorial office of the site dou.ua

News filter

What is wrong with this post?

Forgot password?
Captcha code

By clicking the "Register" button, you agree with the Public Offer and our Vision of the Rules