Деякі європейські виробники дронів видають короткі тестові польоти за «бойові випробування» і намагаються підглянути технічні рішення українських компаній. Про це розповів СЕО українського виробника БПЛА Skyеtоn Роман Княженко, передає Тhе Теlеgrарh. За його словами, представники західних компаній часто приїздять із пропозиціями співпраці, але замість реального партнерства намагаються дізнатись технічні деталі, щоб потім відтворити у себе. «Багато європейських виробників дронів виконують фантастичну роботу, і ми співпрацюємо з багатьма з них. Але є такі, що багато обіцяють, щоб просто більше поговорити з вами, дізнатися, які у вас є секрети, і, зрештою, Зникають. А потім вони роблять чудові презентації про те, як вони працюють в Україні. Але насправді вони здійснили лише кілька польотів у Львові. Іноді я відкриваю презентації таких виробників і бачу буквально свої власні слова, без жодних змін», — каже Княженко. Він зазначає, що після таких «демо» деякі країни укладають мільярдні контракти з компаніями, які не мають реального досвіду бойового застосування техніки. У результаті — ні дієвих рішень, ні підтримки для України. «Ці системи не працюють, і в підсумку країна просто втрачає ресурси», — наголошує Княженко. Керівник Skyеtоn розповідає, що компанія адаптує свої БПЛА Rаybіrd до умов фронту і за останні три роки компанія замінила близько половини комплектуючих. Зокрема — для зниження радіолокаційної помітності. Також дрон має витримувати бруд, швидко стартувати після дощу і працювати з мінімальною підготовкою. «Іноді технологія, яка була ключовою, вже за два тижні стає неактуальною», — каже керівник компанії. Проблеми з компонентами Паралельно Skyеtоn змушена самостійно виробляти дедалі більше компонентів, оскільки стикалася з випадками бракованих компонентів від постачальників. Один з прикладів, який розповів Княженко — партія камер для дронів, з яких справними виявились лише половина. Назву компанії-постачальника він не розкрив, проте каже, що виробник вдав здивування, коли дізнався про брак. «Кожен стабілізатор має SD-карту всередині. Коли він проходить тестування на заводі, на картці залишається інформація. Ми перевірили тест, і стабілізатори були бракованими вже на заводі», — каже Княженко. Такі збої дорого коштують. А судовий процес з іноземною компанією може затягнутися на роки. Тому в Skyеtоn намагаються просто шукати інші шляхи вирішення проблеми, оскільки не мають часу на «юридичні розбірки». «По-перше, хлопці не мають спорядження». По-друге, контракти з урядом України дуже суворі. Тож фактично кожен день затримки коштуватиме нам мільйони«, — пояснює Княженко. На його думку, чимало європейських компаній недооцінюють складність виробництва сучасних БПЛА. Він порівняв виробництво дронів з виробництвом ВМW в контексті того, що відтворення технології і процесу може зайняти від одного до двох десятків років. «Вони думають: приїдемо, подивимось на завод — і повторимо у себе. Але так це не працює. Ми перебуваємо в такому стані, що постійно працюємо, та наполегливо розвиваємося. Три роки тут відчуваються як 20 років у мирний час», — каже СЕО Skyеtоn. Замість створення нових стартапів із нуля, Княженко пропонує європейським країнам фінансувати вже існуючі українські виробництва у себе. На його думку, саме Україна зараз має найсильніший бойовий досвід застосування дронів, і її технології повинні експортуватися, так само як і американські літаки F-16. Нагадаємо, що на початку липня Skyеtоn об’єдналася з британською оборонною компанією Рrеvаіl Раrtnеrs, щоб створити спільне підприємство. До слова, зараз в Skyеtоn відкрито 8 вакансій: шукають розробників ПЗ, проєктних менеджерів, інженерів-конструкторів тощо.
... More