Машин небагато, дорожнє покриття, як у більшості райцентрів, — не найкраще. Він обганяє, маневрує, жартує. А я — стискаюся від страху, тримаючись за нього. Ми доїхали й повернулися без пригод, але відчуття вразливості запам’яталося. Через рік друзі мого родича їхали тим самим маршрутом. Один із них отримав черепно-мозкову травму — наслідок, який ще можна вважати "легким" для ДПТ на мопеді чи мотоциклі без шолома.Скільки таких історій щодня, скільки таких "5 хвилин", які змінюють усе?Мотошоломи в Україні: що ми (не) знаємо Рік тому я почала глибше вивчати тему безпеки на дорогах — зокрема у контексті мототранспорту. Але зіткнулася з проблемою: даних про реальну поведінку мотоциклістів і водіїв мопедів в Україні майже немає. Так, офіційна статистика фіксує кількість ДТП: лише у 2024 році сталося понад 4300 аварій за участю мотоциклів і мопедів, у яких загинули майже 400 людей — це як населення невеличкого села і це на 43% більше, ніж у 2023 році. Ще майже 5000 людей отримали травми - найбільше за останні 4 роки.Паралельно з цим зростає кількість мототехніки на дорогах. За 5 років продажі мотоциклів і мопедів зросли на 45%. Тобто більше механічних двоколісних — більше ризиків. Але що ми знаємо про використання мотошоломів? Чи були ті, хто потрапив у ДТП, у захисному спорядженні? І якщо були — то в якому саме? У сертифікованих мотошоломах чи декоративних "для вигляду"? А може, взагалі без нічого, бо "їхати 5 хвилин"?Шолом рятує життя. Але не будь-якийА тим часом у світі вже давно відомо: шолом рятує життя, але лише тоді, коли він якісний, правильно надітий і відповідає стандартам безпеки. Це підтверджує і ВООЗ, і досвід багатьох країн. Та щоб ухвалювати ефективні рішення на рівні держави, спершу треба знати, що думають і як поводяться самі водії, які в них звички, страхи та мотивація. Саме тому ми в ГО "Життя" ініціювали перше опитування мотоциклістів і мопедистів. Що кажуть водії: результати опитування У березні - квітні 2025 року КМІС на замовлення "Життя" опитав понад 450 водіїв мотоциклів і мопедів у різних містах України.Результати — і тривожні, і показові водночас. За даними опитування:61% водіїв мотоциклів та мопедів завжди користуються мотошоломом, тоді як 39% — час від часу нехтують його використанням;Мотоциклісти вдвічі частіше регулярно користуються мотошоломами, ніж водії мопедів (83% і 41% відповідно);Лише 56% пасажирів завжди носять мотошоломи (за словами водіїв);91% респондентів погоджуються, що керування без шолома суттєво збільшує ризик важких травм або смерті у разі ДТП;59% водіїв згодні, що сертифіковані шоломи забезпечують кращий рівень захисту;Лише 45% водіїв мототранспорту мають сертифіковані шоломи, з яких 53% відповідають вимогам стандартів ЕСЕ 22.05 або ЕСЕ 22.06.Тобто шолом є, але не завжди й не той, що справді рятує.Ми знаємо, що це ризиковано. Але все одно робимоЦе та сама людська суперечність: 91% знають, що шолом критично важливий. Але близько 40% все одно іноді їдуть без нього.Ще гірше — імітація шоломів. Це як сісти в авто, де пасок безпеки — просто декоративна стрічка. Зовні ніби є, але під час удару не врятує. За даними опитування: лише 43% з тих, хто використовує захист, мають саме сертифіковані шоломи. Тобто решта, фактично на свій страх і ризик, надівають імітаційний аксесуар. Окремо хочу сказати про водіїв мопедів. Вони загалом менше дбають про захист: рідше надівають шоломи, ще рідше — сертифіковані, і частіше не підтримують ідею запровадження обов'язкового стандарту безпеки. Мовляв, їду недалеко, спека, незручно. Але саме така "коротка" поїздка може стати фатальною.І ще одне — про пасажирів. Найменше шоломи носять саме вони. Ті, хто не тримає кермо, але довіряє водію і водночас забуває про власну безпеку.Після ДТП ставлення змінюєтьсяПоказово, що досвід ДТП також суттєво впливає на сприйняття ризиків: серед водіїв, які потрапляли в аварії, частіше обирають сертифіковані шоломи та підтримують впровадження стандартів. Але чи можемо ми чекати, поки кожен переконається на власному досвіді?Яке рішення? Держава має встановити обов’язкові вимоги: який шолом можна продавати, як перевіряти, як штрафувати. А суспільство має знати й уміти відрізнити справжній захист від імітації.Відповідно до досліджень Всесвітньої організації охорони здоров’я використання мотошоломів, які відповідають стандартам безпеки, може зменшити ризик смертельних травм у 6 разів і знизити ймовірність серйозних травм голови на 74%.Опитування водіїв мототранспорту також показує, що більшість водіїв за безпечні шоломи: ⅔ підтримують запровадження обов’язкових стандартів, а це чіткий сигнал, що суспільство готове до змін. Має бути системне рішення. Не заборона — а право на захист. Це означає:встановити регламент обов’язкової сертифікації шоломів;запровадити контроль і перевірку якості;проводити регулярні опитування й інформаційні кампанії.Найкращий крок для України — це впровадження міжнародного Регламенту щодо безпеки мотошоломів ЕСЕ №22, який уже працює в багатьох країнах, зокрема в більшості країн ЄС, і реально рятує життя. Регламент враховує регіональні особливості, забезпечує високий рівень безпеки, передбачає жорсткі тести, сертифікацію і контроль якості, регламентує не тільки шоломи, а й візори (козирки), застібки та інші елементи захисту.Це не про заборону — це про життяКоли я думаю про тих, хто їздить без сертифікованого шолома, то згадую свої емоції під час поїздки в підлітковому віці. Я бачу фото жертв ДТП, які не вижили, згадую людей з історій лікарів, які рятують після аварій. Я більше ніколи не сяду навіть на мопед без сертифікованого шолома. Бо знаю, що іноді наявність на шоломі позначки ЕСЕ 22.06 може вирішити все подальше життя. Хочу, щоб про це знали й інші. Та щоб держава затвердила такі стандарти на рівні закону і забезпечила їхнє виконання.Спеціально для ЕспресоПро авторку. Оксана Левицька, голова правління та адвокаційна менеджерка ГО "Життя", авторка експертних колонок з питань безпеки дорожнього рухуРедакція не завжди поділяє думки, висловлені авторами блогів.
... More