Еспресо - we.ua

Еспресо

we:@espreso.tv
39 thous. of news
Еспресо on espreso.tv
Не чекати на трагедію: що думають мотоциклісти та мопедисти про шоломи
Машин небагато, дорожнє покриття, як у більшості райцентрів,  — не найкраще. Він обганяє, маневрує, жартує. А я — стискаюся від страху, тримаючись за нього. Ми доїхали й повернулися без пригод, але відчуття вразливості запам’яталося. Через рік друзі мого родича їхали тим самим маршрутом. Один із них отримав черепно-мозкову травму — наслідок, який ще можна вважати "легким" для ДПТ на мопеді чи мотоциклі без шолома.Скільки таких історій щодня, скільки таких "5 хвилин", які змінюють усе?Мотошоломи в Україні: що ми (не) знаємо Рік тому я почала глибше вивчати тему безпеки на дорогах — зокрема у контексті мототранспорту. Але зіткнулася з проблемою: даних про реальну поведінку мотоциклістів і водіїв мопедів в Україні майже немає. Так, офіційна статистика фіксує кількість ДТП: лише у 2024 році сталося понад 4300 аварій за участю мотоциклів і мопедів, у яких загинули майже 400 людей — це як населення невеличкого села і це на 43% більше, ніж у 2023 році. Ще майже 5000 людей отримали травми - найбільше за останні 4 роки.Паралельно з цим зростає кількість мототехніки на дорогах. За 5 років продажі мотоциклів і мопедів зросли на 45%. Тобто більше механічних двоколісних — більше ризиків. Але що ми знаємо про використання мотошоломів? Чи були ті, хто потрапив у ДТП, у захисному спорядженні? І якщо були — то в якому саме? У сертифікованих мотошоломах чи декоративних "для вигляду"? А може, взагалі без нічого, бо "їхати 5 хвилин"?Шолом рятує життя. Але не будь-якийА тим часом у світі вже давно відомо: шолом рятує життя, але лише тоді, коли він якісний, правильно надітий і відповідає стандартам безпеки. Це підтверджує і ВООЗ, і досвід багатьох країн. Та щоб ухвалювати ефективні рішення на рівні держави, спершу треба знати, що думають і як поводяться самі водії, які в них звички, страхи та мотивація. Саме тому ми в ГО "Життя" ініціювали перше опитування мотоциклістів і мопедистів. Що кажуть водії: результати опитування У березні - квітні 2025 року КМІС на замовлення "Життя" опитав понад 450 водіїв мотоциклів і мопедів у різних містах України.Результати — і тривожні, і показові водночас. За даними опитування:61% водіїв мотоциклів та мопедів завжди користуються мотошоломом, тоді як 39% — час від часу нехтують його використанням;Мотоциклісти вдвічі частіше регулярно користуються мотошоломами, ніж водії мопедів (83% і 41% відповідно);Лише 56% пасажирів завжди носять мотошоломи (за словами водіїв);91% респондентів погоджуються, що керування без шолома суттєво збільшує ризик важких травм або смерті у разі ДТП;59% водіїв згодні, що сертифіковані шоломи забезпечують кращий рівень захисту;Лише 45% водіїв мототранспорту мають сертифіковані шоломи, з яких 53% відповідають вимогам стандартів ЕСЕ 22.05 або ЕСЕ 22.06.Тобто шолом є, але не завжди й не той, що справді рятує.Ми знаємо, що це ризиковано. Але все одно робимоЦе та сама людська суперечність: 91% знають, що шолом критично важливий. Але близько 40% все одно іноді їдуть без нього.Ще гірше — імітація шоломів. Це як сісти в авто, де пасок безпеки — просто декоративна стрічка. Зовні ніби є, але під час удару не врятує. За даними опитування: лише 43% з тих, хто використовує захист, мають саме сертифіковані шоломи. Тобто решта, фактично на свій страх і ризик, надівають імітаційний аксесуар. Окремо хочу сказати про водіїв мопедів. Вони загалом менше дбають про захист: рідше надівають шоломи, ще рідше — сертифіковані, і частіше не підтримують ідею запровадження обов'язкового стандарту безпеки. Мовляв, їду недалеко, спека, незручно. Але саме така "коротка" поїздка може стати фатальною.І ще одне — про пасажирів. Найменше шоломи носять саме вони. Ті, хто не тримає кермо, але довіряє водію і водночас забуває про власну безпеку.Після ДТП ставлення змінюєтьсяПоказово, що досвід ДТП також суттєво впливає на сприйняття ризиків: серед водіїв, які потрапляли в аварії, частіше обирають сертифіковані шоломи та підтримують впровадження стандартів. Але чи можемо ми чекати, поки кожен переконається на власному досвіді?Яке рішення? Держава має встановити обов’язкові вимоги: який шолом можна продавати, як перевіряти, як штрафувати. А суспільство має знати й уміти відрізнити справжній захист від імітації.Відповідно до досліджень Всесвітньої організації охорони здоров’я використання мотошоломів, які відповідають стандартам безпеки, може зменшити ризик смертельних травм у 6 разів і знизити ймовірність серйозних травм голови на 74%.Опитування водіїв мототранспорту також показує, що  більшість водіїв за безпечні шоломи: ⅔ підтримують запровадження обов’язкових стандартів, а це чіткий сигнал, що суспільство готове до змін. Має бути системне рішення. Не заборона — а право на захист. Це означає:встановити регламент обов’язкової сертифікації шоломів;запровадити контроль і перевірку якості;проводити регулярні опитування й інформаційні кампанії.Найкращий крок для України — це впровадження міжнародного Регламенту щодо безпеки мотошоломів ЕСЕ №22, який уже працює в багатьох країнах, зокрема в більшості країн ЄС, і реально рятує життя. Регламент враховує регіональні особливості, забезпечує високий рівень безпеки, передбачає жорсткі тести, сертифікацію і контроль якості, регламентує не тільки шоломи, а й візори (козирки), застібки та інші елементи захисту.Це не про заборону — це про життяКоли я думаю про тих, хто їздить  без сертифікованого шолома, то згадую свої емоції під час поїздки в підлітковому віці. Я бачу фото жертв ДТП, які не вижили, згадую людей з історій лікарів, які рятують після аварій. Я більше ніколи не сяду навіть на мопед без сертифікованого шолома. Бо знаю, що іноді наявність на шоломі позначки ЕСЕ 22.06 може вирішити все подальше життя. Хочу, щоб про це знали й інші. Та щоб держава затвердила такі стандарти на рівні закону і забезпечила їхнє виконання.Спеціально для ЕспресоПро авторку. Оксана Левицька, голова правління та адвокаційна менеджерка ГО "Життя", авторка експертних колонок з питань безпеки дорожнього рухуРедакція не завжди поділяє думки, висловлені авторами блогів.
we.ua - Не чекати на трагедію: що думають мотоциклісти та мопедисти про шоломи
Go to all channel news
Sign up, for leave a comments and likes
About news channel
  • Читайте онлайн останні новини України і світу на сайті телеканалу Еспресо. ᐈ Найважливіші новини дня, свіжа інформація про війну з Росією, події на фронті. Новини політики та економіки. Відео, аналітика, коментарі експертів.

    All publications are taken from public RSS feeds in order to organize transitions for further reading of full news texts on the site.

    Responsible: editorial office of the site espreso.tv.

What is wrong with this post?

Captcha code

By clicking the "Register" button, you agree with the Public Offer and our Vision of the Rules