Економіка оборонних витратУ 2024 році світові оборонні витрати сягнули $2,44 трлн, що на 6,8% більше у реальному вимірі, ніж торік. Головними драйверами зростання стали НАТО, Китай, Індія та країни Східної Азії.Ізраїль витрачає понад 8% ВВП на оборону. Німеччина та Японія радикально збільшують бюджети й переглядають обмеження, які існували з часів Другої світової війни.У 2025 році країни НАТО домовилися про підвищення базових ооронних витрат до 3,5% ВВП, з додатковими 1,5% на інфраструктуру, кіберзахист та промислову стійкість. Якщо ці рієнтири буде реалізовано, річні видатки Альянсу зростуть більш як на $800 млрд до 2035 року порівняно з довоєнним рівнем. Ці ресурси зрештою витрачатимуться на зброю і збройні сили. Але коли ресурсів багато, важливим стає те, як саме вони витрачаються на зброю і збройні сили. Частина грошей передбачувано йде на швидке створення робочих місць і інші негайні економічні ефекти, які сприяють суспільній підтримці поточних витрат на оборону. Режим влади в РФ перетворив цей аспект на головний, створюючи нові соціальні шари лояльних владі бенефіціарів війни. Подібно використовує оборонні витрати КНДР, залишки іранських проксі і певною мірою сам Іран. Провідні країни світу, зокрема G7 і Китай, хоча зважають на безпосередній економічний ефект у вигляді створення робочих місць, використовують оборонні бюджети передусім як інструмент технологічної конкуренції та економічного розвитку. За структурою витрат можна відрізнити країни, які готуються до воєн зараз, від тих, хто розраховує на довгострокову перевагу в технологіях і економічних можливостях. Війна, як видно з долі важкої бронетехніки і деяких інших видів озброєнь на полях боїв останніх кількох років, може значно звузити, навіть знецінити попередні інвестиції в оборону. Війна спонукає до швидких технологічних інновації, які дозволяють в ідеалі виробляти велику кількість одночасно прийнятно ефективної і максимально дешевої зброї. Водночас стратегічні інтереси розвитку вимагають інвестицій в більш коштовні військові технології які, надаючи конкурентні переваги мирного часу, можуть виявитись не найбільш ефективними на полі бою майбутнього. Заздалегідь цього не відомо, як ще п’ять років тому неможливо було передбачити, що у найближчій великій війні дрони знецінять важку бронетехніку. За умов, коли оборонні бюджети набувають значної економічної ваги, питання вибору зброї виходить за межі суто бойових характеристик і вартості виробництва. Ще одна важливе обставина. До останнього часу безпека й оборона не були важливими в ході переговорів про членство в Європейський Союз. Але у ситуації, коли оборонні витрати стають одним із важелів економічної політики, ці підходи можуть змінитися.Гроші на захистУ 2024 році світові видатки на оборону становили $2,44 трлн – на 6,8% більше у реальному вимірі, ніж у попередньому році. У перерахунку за паритетом купівельної спроможності сума перевищує 3,2 трлн доларів. Частка військових витрат у глобальному ВВП перевищила 2,3% – найвищий рівень з часів холодної війни.США залишаються провідним гравцем: оборонний бюджет сягає майже 900 млрд доларів, що перевищує 3% ВВП і становить понад 38% глобальних витрат у доларовому обчисленні. Значна частина цих коштів спрямовується у високотехнологічний сектор оборони всередині США. Американські високотехнологічні компанії також отримують замовлення з оборонних бюджетів інших країн завдяки імпорту ними озброєнь США. До 2025 року 23 з 32 країн НАТО подолали поріг у 2% ВВП на оборону. Критерій був узгоджений за довго до російської окупації Криму у 2014 році, але прорив у виконанні критерію стався після широкомасштабного воєнного нападу РФ на Україну 2022 року. На саміті НАТО в 2025 році було погоджено протягом 10 років довести видатки на оборону до 3,5% ВВП плюс 1,5% на суміжні сфери – інфраструктуру, кіберзахист, розвиток індустріальної бази. Якщо ці параметри будуть виконані, сукупні річні витрати Альянсу до 2035 року зростуть на понад 800 млрд порівняно з нинішнім рівнем.У 2024 році сукупні оборонні витрати країн Європейського Союзу та Сполученого Королівства досягли приблизно $457 млрд, що на 12% більше, ніж у 2023 році. Це найвищий рівень з початку 1990-х. За паритетом купівельної спроможності ця сума залишається дещо нижчою за воєнні витрати Росії. Але треба враховувати, що паритет купівельної спроможності не дає надійного розуміння потенціалу оборонних витрат, так саме, як номінальний курс, адже у споживчий кошик для обрахування паритету купівельної спроможності дрони і танки не включаються. Окремий паритет "військової купівельної спроможності" в публічних оцінках відсутній і навряд чи він взагалі обраховується. Так чи інакше, сумарні оборонні витрати ЄС і Сполученого Королівства за обмінним курсом вдвічі вищі за російські. Причому європейські оборонні витрати не створюють такого великого тиску на економіку, як російські. Темпи зростання європейських бюджетів відстають від російських, але вони високі: з 2014 року сукупний європейський бюджет оборони зріс майже на 50%. Підвищення європейських оборонних витрат до 3% ВВП дало б додатково щорічно $250 млрд, а до 5% – додатково $800 млрд.Політика оборонних витрат суттєво відрізняється для США і європейських країн. Пентагон спрямовує основні закупівлі на високотехнологічну продукцію. Відновлення старого виробництва є виключенням. Навіть поповнення арсеналів означає заміну менш технологічної більш технологічною зброєю в тому ж функціональному ряді. На розробку оборонних технологій у США щорічно виділяється порядку $100 млрд (12% військових витрат). Це на порядок більше в абсолютних цифрах, ніж в ЄС – до 10 млрд євро (2,5% сукупних військових витрат).Офіційний оборонний бюджет Китаю у 2024 році становив приблизно $230–250 млрд, однак із урахуванням позабюджетних витрат, програм подвійного призначення та прихованих субсидій реальні витрати могли перевищувати $300–400 млрд. У перерахунку за паритетом купівельної спроможності оборонні витрати можуть перевищувати $500 млрд. Частка оборонного бюджету у ВВП залишається стабільною і відносно низькою – близько 1,6–1,8%, однак з огляду на масштаб економіки абсолютні обсяги оборонних витрат є значними, другими після США. Оборонний бюджет Китаю збільшується щороку на 7–8% у реальному вимірі, не створюючи фіскального тиску на загальну макроекономічну стабільність.Військові витрати Росії у 2024 році сягнули приблизно $460 млрд за паритетом купівельної спроможності. Це на 42% більше, ніж у 2023 році. У номінальному вираженні сума значно нижча – до $150 млрд. Частка оборонного бюджету у ВВП РФ перевищила 7%, а у структурі державного бюджету становила майже 40%. У 2025 році російські воєнні витрати можуть сягнути 7,5% ВВП до становитиме $200 млрд за номіналом і близько $ 550 млрд за паритетом купівельної спроможності. Різні моделі оборонного бюджету: що розповідають про країну Різні типи оборонних витрат дають різний економічний ефект. Витрати на особовий склад, матеріально-технічне забезпечення, закупівлі простих видів зброї, таких як масові типи боєприпасів, забезпечують боєготовність, але майже не впливають на довгостроковий технологічний розвиток. Капітальні інвестиції – закупівля високотехнологічних систем, розвиток військової інфраструктури – можуть забезпечити вищий рівень економічної віддачі. Найвищий ефект у довгостроковій перспективі дає фінансування досліджень і розробок, що стимулює інновації, зміцнює промислову екосистему та зрештою переходить у цивільний сектор через технології подвійного призначення.Найбільш швидкий соціально-економічний ефект дає створення нових робочих місць, завдяки зростанню оборонних витрат. Проте оборонне виробництво зазвичай менш трудомістке, ніж цивільна промисловість. Точна інженерія, довгі цикли розробки й цифровізація означають, що закупівлі не створюють значної зайнятості без додаткових інструментів промислової політики.Європейська комісія очікує, що оборонні інвестиції можуть створити до 500 тисяч нових робочих місць в ЄС до 2035 року. Йдеться як про прямі робочі місця у виробництві, так і про опосередковану зайнятість у логістиці та інфраструктурі. Однак це становить менш як 2% від загальної кількості зайнятих у промисловості ЄС. Безпосередній економічний ефект додаткових оборонних витрат в Європі не є самодостатнім для їх автоматичного виправдання виборцями. Потрібні політичні комунікації для усвідомлення громадянами європейських країн зростання безпекових ризиків і загроз.Зрозумілим для урядів, але непомітним для виборців, є ефект інвестицій в оборонні технології. За оцінками, зростання на 1% частки досліджень і розробок в оборонних бюджетах має ефект у підвищенням продуктивності оборонного виробництва на 8%. Цей ефект більш помітний суспільством у секторах подвійного призначення – матеріалах, енергетичних системах, електроніці, штучному інтелекті. При сталому фінансуванні оборонні інвестиції можуть виступати рушієм загальнонаціональних інновацій, підтримуючи суміжні цивільні галузі. За оцінками Єврокомісії, якщо 20% оборонного бюджету спрямовується на дослідження та розробки, кумулятивне зростання ВВП може сягнути 0,3–0,5% понад базовий сценарій до 2028 року, з тенденцією до подальшого зростання.У цьому сенсі країна, що надає пріоритет дослідженням, розробкам і капітальним інвестиціям, демонструє орієнтацію на стратегічний розвиток. Якщо ж структура витрат зосереджена на особовому складі, масовій зброї і матеріально-технічному забезпеченні – це сигнал що країна думає про війну незабаром. США є прикладом моделі безпеки, побудованої на інноваціях. 12% оборонного бюджету спрямовуються на дослідження і розробки. Понад 50% йде на капітальні інвестиції: розбудову інфраструктури і закупівлю сучасних систем озброєнь. Лише 35–40% бюджету припадає утримання військ. Така структура робить Пентагон ключовим замовником інновацій у в аерокосмічній сфері, електроніці, штучному інтелекті. Більшість європейських країн витрачають понад 60% на персонал і утримання, тоді як на дослідження і розробки припадає менше ніж 2,5%, що кардинально менше за США – на порядок за абсолютними показниками. Капітальні інвестиції коливаються в межах 25–30%, з виразною домінацією Франції, Німеччини, та Італії. Попри запуск таких інструментів, як Європейський оборонний фонд, SАFЕ, ЕDІRРА, інституційна фрагментація та конкуренція між національними виробниками обмежують ефект масштабу. Пріоритетом декларується розвиток високотехнологічних платформ і подвійного призначення, однак на практиці більшість спільних програм перебувають на ранніх стадіях. ЄС поступово переходить від компенсаційної логіки закупівель до стратегічної індустріальної політики, однак цей процес залишається незавершеним.Структура російського оборонного бюджету відображає логіку мобілізації. Понад 50% витрат припадає на зарплати, утримання та забезпечення особового складу. На дослідження і розробки виділяється близько 1%, що не дозволяє підтримувати технологічну модернізацію. Капітальні витрати становлять 30–35% і зосереджені на масовому виробництві систем для ведення війни виснаження – артилерії, боєприпасів, дронів, планеруючих бомб. Російський підхід не орієнтований на промислову синергію або інноваційні прориви: він забезпечує кількісну перевагу на полі бою за рахунок ресурсу, а не технології. У стратегічній перспективі така модель виснажує промислову базу і не створює довготривалого економічного ефекту. Але на короткій дистанції це створило впливові соціальні групи бенефіціарів війни, максимально лояльних від режиму путіна і, можливо, вже невіддільного від нього.Структурно оборонний бюджет Китаю зорієнтований на довгострокову модернізацію та розвиток індустріальної бази. Орієнтовно 6–7% видатків спрямовується на дослідження й розробки – з фокусом на сектори подвійного призначення, зокрема дрони, космос, штучний інтелект, напівпровідники та гіперзвукові системи. Ще близько 35–40% бюджету припадає на капітальні витрати: закупівлі нових платформ, розвиток інфраструктури, цифровізацію управління. Порівняно невелика частка витрат спрямовується на особовий склад і утримання. Це формує модель, в якій оборонні витрати слугують не лише цілям безпеки, а й інструментом технологічної та промислової модернізації. Китайська оборонна промисловість інтегрована в загальноекономічну стратегію, зокрема в рамках політики Маdе іn Сhіnа, що забезпечує прямий зв’язок між міліарною модернізацією, інноваціями й економічною конкурентоспроможністю.Логіка війкових витрат США, ЄС, РФ, КитаюІндикаториСШАЄС і Великобританія (сукупно)РФКитайОборонний бюджет$450 млрд$460 млрд (ПКС) $500 млрд (ПКС)Дослідження і розробки12%1%50% Логіка оборонних витратСтратегічна перевага під час як війни, так і мируСтратегічна автономія, подолання фрагментаціїВійна на виснаження, створення лояльних бенефіціарів війниСтратегічний паритет із ЗаходомВузькі місця ЄС та переваги України "Ефективність-вартість" залишається ключовим критерієм вибору зброї, який диктується потребами фронту. Проте потреби фронту за досягнутого у світі рівня військових витрат, який ще не досяг максимуму, диктується не тільки фронтом, але й міркуваннями економіки і стратегічного розвитку. Збільшують видатки на оборону не тільки країни, які відчувають безпосередню загрозу, але й ті, хто вважають, що інвестувати стратегічний розвиток доцільно зокрема через інвестиції в оборону. Але використання оборонних витрат в якості драйверу технологічного розвитку і економічного зростання створює пастку. Війна, коли виникає, має тенденцію знецінювати попередні інвестиції в технології і вимагає нагального створення нових технологій. Хист до оборонних інвестицій не дає відповіді на питання, яким може бути поле бою відносно недалекого майбутнього. Тому головна вимога сил оборони до нової індустріальної бази оборони може полягати у тому, щоб забезпечувати гнучкість технологічного розвитку, адаптивного до непередбачуваності війни і стійкого до її руйнівних впливів. Однією з головних перешкод для технологічної віддачі оборонних витрат у Європі залишається фрагментація. Країни ЄС експлуатують понад 170 різних зразків ключових озброєнь, тоді як у Сполучених Штатах цей показник не перевищує тридцяти. Упродовж 2016–2022 менше 20% оборонних закупівель у ЄС здійснювалися в межах кооперативних програм. ЄС створив низку інструментів інтеграції. Проте вони поки що не змінюють загальну картину. Частка спільних проектів залишається низькою із майже повним зосередженням у Західній Європі, у той час, як країни Центральної і Східної Європи схильні шукати інвесторів і партнерів в оборонному виробництві ззовні. Вже створені колективні фінансові механізми гальмуються через адміністративну складність і відсутність співфінансування з боку національних урядів.Україна, порівняно з країнами ЄС, має очевидні переваги у виробництві озброєнь: нижчу на 30–60% собівартість та гнучкість у забезпеченні потреб фронту. Українська зброя краще перевірена війною, порівняно з європейською. Країни ЄС розширюють кооперацію з українською оборонною промисловістю. Крім того існує важливий логістичний фактор. Європейська оборонна екосистема залишається вразливою до вузьких місць у критичних ланцюгах – від вибухових речовин і метальних зарядів до чипів і оптики. Навіть у межах ЄС строки очікування окремих критичних компонентів становлять 24–36 місяців. Це ініціювало створення промислових коридорів із попередньо авторизованою логістикою та резервними виробничими потужностями. Україна, завдяки модульній виробничій базі та досвіду швидкого прототипування, має потенціал стати природним партнером у таких коридорах. Надання децентралізованих виробничих і тестових потужностей дозволяє знизити ризики та підвищити стійкість перенавантажених європейських ланцюгів.Однак орієнтація ЄС на стратегічний розвиток, а не на потреби війни, створює ризик, що Україну сприйматимуть лише як воєнну лабораторію та субпідрядника, а не як стратегічного партнера. Тому настав час для інституалізації відносин між Україною і ЄС оборонно-промисловій сфері. Через хронічну фрагментацію оборонного виробництва в Європі інституційну ініціативу має формувати Україна, вірогідно, з опорою на двосторонні формати.Для довгострокової інтеграції в європейський оборонно-промисловий простір Україні доведеться здійснити нормативну конвергенцію. Необхідно забезпечити відповідність виробників стандартам НАТО та ЄС, запровадити переконливі інструменти захисту інтелектуальної власності та узгодити експортний контроль України з режимами ЄС. Для доступу до колективних європейських інструментів фінансування оборонного виробництва має бути адаптоване українське законодавство про оборонні закупівлі.Оборонні витрати стають тестом якості державного управління. Найбільший ефект отримають не ті, хто витрачає найбільше, а ті, хто вміє спрямовувати кошти в галузі з високою віддачею, поєднувати безпеку з розвитком і закладати інновації в основу індустріальної стратегії. В цій новій парадигмі Україна має більше, ніж до війни – і може здобути більше, якщо буде створено відповідні інституційні рамки.Матеріал підготовлено у співпраці з Консорціумом оборонної інформації (СDІ), проєктом, який об’єднав українські аналітичні та дослідницькі організації та спрямований на посилення інформаційної підтримки й аналітичного забезпечення у сфері національної безпеки, оборони й геополітики.
... More