Одразу розставимо крапки над "i", зазначивши, що we: - це online-платформа, яка об'єднує кілька різних сервісів: Агрегатор новин, Погода, Дошка оголошень, Конструктор лендінгів, Агрегатор заходів та подій і, звичайно ж, Соціальна мережа для обміну повідомленнями, емоціями та спілкування в рамках проєкту we.ua. Далі спробуємо описати феномен української соціальної мережі більш детально.
Низка дуже популярних вітчизняних сайтів (тоді це називалось сайтами знайомств) мали функціонал соціальних мереж в далеких часах становлення Web 2.0, хоча поняття соціальної мережі як web-сайту з'явилось в Україні пізніше. До них належать: Connect.ua та «Українці». Саме Web 2.0 змінив підхід до обміну інформацією і ставлення до ЗМІ. Саме завдяки Web 2.0 та соціальним мережам користувачі цих сайтів перетворились зі споживачів на цінних авторів контенту, на своєрідну "п'яту силу" яка стала впливати на інформаційний порядок денний. В новинах все частіше почали з'являтись фрази "мережу сколихнуло відео", або "допис в [назва_мережі] набув шаленого розголосу". ЗМІ стали рахуватись з соцмережами і навіть черпати новини з них "по гарячим слідам".
Звичайно ж, багато талановитих українців думали (і продовжують думати) "чим ми гірші?" і "гайда творити власний Facebook!". Так і зародилась епопея зі створення "100% української мережі". Епічність ситуації полягає в тому, що жодна з нових соціальних мереж так і не набрала аудиторію в 1 млн користувачів і дуже часто після стрімкого злету і хвилі популярності стикалась з жорстоким фатумом і втрачала інтерес користувачів.
Можливо, проблема не лише в тому, що ідея локальної мережі "тільки для українців" є збитковою, а й в низці внутрішніх та зовнішніх факторів.
Внутрішніми факторами за мотивами прислів'я "Де два українці – там три гетьмани" можна вважати: нездатність до компромісів, нездатність гуртуватись та об'єднуватись для досягнення спільних благ і відстоювання спільних цінностей, нездатність до спільної боротьби в інформаційному полі та, ймовірно, левова частка авантюризму. Лише жага пригод може штовхати розробників на чергові граблі "наша соціальна мережа буде не така, як інші, вона буде кращою за всі, вона буде на 1000% українською і лише для українців". Колосальний вплив на вітчизняні потуги народити свою соціальну мережу зіграли російські Odnoklassniki, Vkontakte та все зло концерну MailRU Group. Колосальне зросійщення пересічного обивателя "рунету" (а ми таки тривалий час вважали себе частиною СНД та спілкувались в Мережі "па-рускі") постійно корелювалось з наративом "Навіщо вам своє, якщо є Vkontakte". Наполегливі розробники, які намагались рухати свої соціальні web-сайти виглядали щонайменше диваками і їх продукт не міг конкурувати з творіннями "з-за поребрику".
Та все змінила Революція гідності, наш Євромайдан 2013 року. Українці показали всьому світові, що ми відрізняємось від росіян іншою системою цінностей, ми заявили на ввесь світ, що хочемо кращого життя і нам з СРСР2.0 не по дорозі. Миттєво відреагував український сегмент Internet, тисячі користувачів почали відмовлятись від всього російського, в т.ч. і від російських соціальних мереж, пошуковиків, поштових сервісів та кривого дзеркала русо-ЗМІ. В групи ентузіастів зародилась ідея соціальної мережі "На майдані". Далі в 2014 році (хронологічно, та не "в наслідок") слідувала реалізація заздалегідь спланованої військової інтервенції в Автономну республіку Крим та Український Донбас. Почалась Російсько-Українська війна. Українці зрозуміли "Ніколи ми не будемо браттями" і розрив світоглядного провалля з горе-сусідами збільшився в сотні тисяч разів і посилюється з кожним дзвоном за полеглими, з кожною гіркою звісткою з Фронту.
З 2014 року народжувались ідеї про свій незалежний куточок Internet з нашою правдою, з нашими побратимами і посестрами, з нашими ідеями, де "всі як один" і без жодного клятого москаля. З'являються мережі weua.INFO та UkrOpen, в яких пишались бути українцями і мріяли про світле майбутнє.
Та не всі користувачі звичних російських мереж розуміли загрози і колосальні (як виявилось) можливості ворога та його присутність ледь не в кожному телефоні, ледь не в кожному комп'ютері. OSINT-розслідування та збір даних відбувався по обидва боки, та загроза потенційних втрат України в інформаційній війні була вирішальною. В результаті, в 2017 році було здійснено ряд непопулярних кроків по блокуванню Vkontakte, Yandex та всього продукту від Mail.ru Group. Здавалось, що для створення наймасовішої і 100% української мережі настали найкращі та найзаповітніші часи. З'явились сайти Ц.УКР , Nimses, Druzi.net, Ukrainians.co та кілька інших менш відомих соцмереж.
Відсутність єдиної інформаційної політики і бажання лідерів галузі "брати ситуацію в свої руки" посилили міжусобиці між вітчизняними соціальними мережами, не відбулось злиття та об'єднання навколо спільної проблеми з утримання українців в єдиному інформаційному полі. Комусь не вистачило інформаційної підтримки та реклами, комусь - досвіду і команди для створення конкурентного функціоналу. В результаті, ввесь контент українського сегменту Vkontakte перекочував у Facebook, Twitter та YouTube, а пізніше - в Instagram.
Навіть після "великого переселення народу у Facebook" і появи в ньому української мови інтерфейсу, українці все-одно користувались Vkontakte через VPN. Нові соціальні мережі продовжували з'являтись під впливом трендів: FaceUkr, Yachudo, FamalyUA, СІЧ.УКР, CIMBOR, єСвоє, sl8 та ін.
Після успішної розбудови соціальної бомби сповільненої дії мережі Vkontakte, росіяни [брати Дурови і їх екс-команда Vkontakte] працюють над новою платформою та інноваційним, за їх словами, способом комунікації. Дітище Дурова, пропагуючи анонімність та безпеку даних (ОКСЮМОРОН століття), спочатку виглядало доволі порожньо і злиденно, пропонуючи лише сервіс чатів у вигляді текстових повідомлень в обмін на мобільні номери користувачів та їх геолокацію.
Пізніше, в 2015 році в Telegram з'явились "канали" - стрічки новин з елементами блогу, які можуть адмініструватись кількома учасниками, в т.ч. анонімно. І полилась інформація, за яку ніхто не відповідає, на яку просто нікому скаржитись, яка не закріплена нічим, окрім миттєвого вау-ефекту від появи в тисячах і десятках тисяч смартфонів по всій Україні. ЗМІ, які раніше мали "високі стандарти журналістики" все частіше посилаються "на джерела в Telegram".
Для багатьох українців Telegram став найпопулярнішим каналом зв'язку та обміну повідомленнями в Intenet. ЗМІ відкрили скриньки Пандори під виглядом "власних новинних каналів", щоб встигнути вчепитись за увагу читачів. І ледь не з кожного екрану та ледь не в кожній статті залунали мантри "Читайте нас в Telegram", "Підписуйтесь на наш канал в Telegram".
Органи влади всіх рівнів і вітчизняні діджиталізатори почали масово створювати "Офіційні канали в Telegram" для інформування населення про важливі новини, про потужну роботу та різну суспільно-корисну інформацію. З 2019 року месенджер Telegram використовують перші офіційні особи держави, їх заступники, міністри та представники уряду. Команда офіційного порталу цифрових державних послуг "Дія" використовує месенджер Telegram для внутрішньої комунікації та для підтримки операторів на місцях.
Популяризація Telegram всіма провладними гілками комцнікації - це ДУЖЕ дорогий піар російського продукту. Доволі недалекоглядне та нестратегічне рішення.
В якості альтернативи Telegram на обрії вітчизняних додатків в 2021 році зажеврів проєкт вітчизняного месенджеру та соціальної мережі в телефоні - kawoon.app, залучивши понад $100 тис приватних інвестицій. Станом на 2024 рік додаток не працює, подальша доля проєкту - невідома.
Повномасштабне військове вторгнення ЗС РФ в Україну в 2022 році змінило підходи і вимоги до безпеки даних в Internet.
Експерти з кібербезпеки не радять встановлювати Telegram на телефони військовослужбовців, волонтерів та активістів. Більшої популярності (в порівнянні з 2021 роком) стали набувати месенджери Signal та WhatsApp, але все-одно "велике переселення народу з Telegram" ще попереду.
Сподіваємось, користувачі зрозуміють необхідність таких жертв, а вітчизняні розробники зможуть запропонувати гідні альтернативи. Також, конкуренти Telegram не дрімають і можуть похвалитись кілер-фічами, як от Канали у WhatsApp.
В будь-якому разі, Російсько-Українська війна завдала настільки колосального впливу на кілька поколінь українців, що, сподіваємось, їм вистачить глузду не використовувати програмні продукти країни-вбивці та терористки, а пропагувати і розвивати свої рішення. Можливо, розробникам прийшов час об'єднуватись і знаходити компроміси заради виживання і відбудови власної країни.
Нижче наводимо таблицю з усіма добре відомими в Україні соціальними мережами, розташованими в хронологічному порядку за роком заснування. Будемо вдячні за доповнення та коментарі. Під "добре відомими" розуміємо сайти, на які є посилання в ЗМІ, чи на Wikipedia.
Домен |
Рік заснування | Коротка інформація про соцмережу |
connect.ua (не діє) |
2007 | Connect.ua — сайт знайомств в Україні, створений як «соціальна мережа знайомств», але пізніше переорієнтований виключно на знайомства. |
BIG.UA | 2008 | BIG.UA - канал комунікації, використовується для швидкого поширення дописів, новин, ідей, публікацій, об'єднання однодумців у спільноти, організації. |
ukrainci.org.ua | 2009 | «Українці» – соціальна мережа, яка допомагає українцям в різних куточках світу підтримувати звя'зок і є орієнтована на громадян нашої держави. |
susidy.com (не діє) | 2009 | Пошук людей та нові знайомства. |
vreale.net (не діє) |
2010 | Vreale.net позиціонує себе як незалежне інтернет-співтовариство, яке надає актуальні та популярні інструменти для знайомства, спілкування, розваги, самоосвіти, проведення конкурсів і віртуальних змагань, організації груп спільних інтересів і захоплень, а також для організації особистих та корпоративних зустрічей у реальному житті. |
yachudo.com (не діє) | 2010 | «Yachudo» – це найеволюційніша [за словами засновників] соціальна мережа України, яка дозволяє обмінюватись повідомленнями з іншими користувачами та ділитись цікавими новинами, фото та відео в своєму мікроблозі. Особливу увагу варто звернути на унікальні можливості персоналізації, які дозволяють оформити свою сторінку на будь-який смак. |
friendin.net (не діє) |
2011 | Соціальна мережа Friendin.net поєднувала вже відомі переваги соціальних мереж із новими можливостями для активного, приватного та ефективного ділового спілкування. Новий соціальний ресурс розробила вітчизняна компанія "Френдін". Над створенням платформи півтора року працювала команда із понад 20 програмістів. Загалом у проект інвестовано понад 1,5 млн. доларів. |
cimbor.net | 2013 | «CIMBOR» - це сайт знайомств і розваг, орієнтований, в першу чергу, на жителів України, але також на громадян Словаччини, Угорщини, Польщі та Румунії. |
ukraina.co | 2013 | Ukraina.co - Україна - соціальна мережа. Знаходите друзів, знайомтеся, спілкуйтеся, угоди, події, новини, музика, фільми, блоги на порталі Україна! Відкрийте для себе нових людей, створіть нові зв’язки та знайдіть нових друзів. |
ukrface.com.ua (не діє) |
2014 | Мета - об'єднати патріотів України, які не згодні з антиукраїнською пропагандою в деяких іноземних соціальних мережах. Ми не будемо боротися з російськомовним населенням України і не будемо блокувати доступ користувачам з інших країн. Тому що за допомогою цього проекту ми хочемо об'єднати Схід і Захід України. Останній відомий домен: ukrface.net. |
namaidani.com | 2014 | «НаМайдані» - міжнародний інтернет майданчик створений вітчизняними розробниками для спілкування, обміну цікавою інформацією з однодумцями, пізнавання світу разом з друзями та створення і просування власних проектів за допомогою найсучасніших технологій. |
weua.info (не діє) |
2014 | Перша всеукраїнська[за словами засновників] соціальна мережа, яка запрацювала 1 квітня 2014 року як мережа для українців. Альтернативний домен: weua.com. |
druzi.org.ua (не діє) |
2014 | Соціальна мережа. Сайт працював з березня 2014. Альтернативні домени: друзі.укр, druzi.uk, druzi.life. |
naps.com.ua | 2014 | «Naps» – незалежна соц.мережа. Напс - допомагає користувачам взаємодіяти один з одним. Живий чат, повідомлення, коментарі, оцінки, обмін фотографіями, життєві події та багато іншого. |
socialface.com.ua (не діє) |
2014 | Розробники «Socialface» презентують мережу, як суміш з елементів "Фейсбука", "ВКонтакте", Twitter, "Однокласників", навіть торгівельного ресурсу Slando. Проект знаходиться на фінальній стадії тестування. |
zine.com.ua (не діє) |
2014 | «Zine» – соціальна мережа, або соціальний цитатник, що дає змогу писати цитати, думки, афоризми, правила, які відкривають характер користувача. Останній відомий домен: zineee.com. |
ukropen.net | 2015 | «UkrOpen» - багато-користувальницька інтерактивна соціальна мережа, яка створена з використанням сучасних технологій. Вона розроблена з урахуванням побажань користувачів і продовжує оновлюватися щодня. |
ц.укр (не діє) |
2015 | Ц.укр – від словосполучення "Це – Україна". Домен підтримує кирилицю в адресі. |
vsitut.com (не діє) |
2015 | Соціальна мережа України «ВСІ ТУТ» створена як волонтерський інтернет-проект і не належить ні до якої партії, клану чи спільноти. Головною метою проекту є об'єднання українців і патріотів України незалежно від мови спілкування та місця проживання |
zyteli.com (не діє) |
2016 | Безкоштовна платформа «Жителі» в режимі онлайн дозволяє познайомитися із сусідами по будинку і об'єднатися задля вирішення спільних проблем. |
famalyua.com (не діє) |
2016 | Цей проект являв собою соціальну мережу. Засновники хотіли "... створити свою унікальну соц.мережу, яка вбере в себе тільки найкраще із усіх існуючих аналогів". |
nimses.com (не діє) |
2017 | Соц.мережа для мобільних платформ Android та Apple iOS. Це безкоштовний геолокаційний мобільний додаток, який був доступний для скачування з Google Play і App Store з лютого 2017 року. Взаємодії всередині програми Nimses засновані на віртуальній валюті. |
ukrainians.co (не діє) | 2017 | «Ukrainians» – інтернетна соц.мережа, заснована 17 травня 2017 канадською IT-компанією StartupSoft, перша версія почала працювати 3 червня 2017 року як соціальна мережа для українців |
esvoe.com | 2017 | «єСвоє!» - Соціальна мережа для спілкування та бізнесу. eSvoe розроблена для спілкування, монетизації контенту і творчості, ведення онлайн бізнесу на основі елементів Web3.0 і Social Fi, а здатність eSvoe вбирати в себе зовнішні сайти як додатки роблять її основною соціальною мережею вашого сьогодення і майбутнього. |
druzi.net (не діє) | 2018 | «Друзі» – це соцмережа для швидкої і зручної комунікації між людьми по всьому світу. |
soul.ua | 2018 | «Soul» (з англ. "душа") – повноцінна комунікаційна платформа |
obimy.com «Обійми» |
2019 |
Новий вид додатку: сенседжер – месенджер для обміну сенсами, де спілкуються за допомогою почуттів і відчуттів. Додаток нагадує гру – користувач натискає на аватар свого друга й відправляє йому на вибір одну з дій: обійняти, поцілувати, вкусити тощо. |
faceukr.com (не діє) |
2020 | Соцмережа «Faceukr» згуртовує людей у спільноти залежно від мови спілкування та місця проживання |
шошо.com | 2020 | «ШОШО» це нова соц.мережа. Навіщо думати "ШО люди скажуть?', якщо можна запитати тут і зараз. Давай, не соромся, ШО тебе цікавить? Залишай запитання, отримуй відповіді, ділись своїми думками під запитаннями на сайті. |
kawoon.app (не діє) | 2020 | Kawoon – новий месенджер Kawoon від вітчизняної IT-компанії RiverSoft. Головною відмінністю цього додатку від відомих вже платформ стане розмежування чату для живого спілкування та стрічки з постами. |
sl8.online «Слейт» | 2021 | «Sl8»
(Slate) – перша вітчизняна криптосоціальна екосистема, де в кожного
користувача є криптогаманець у блокчейні Stellar. Стартап був заснований
у 2019 році та зареєстрований у США. |
cases.media | 2021 | Cоцмережа та EdTech для креативних індустрій. «CASES» – перша в Україні UGC-платформа для креативних індустрій. Кейси за напрямками маркетинг, графічний дизайн, реклама, брендинг, SEO, комунікації, розробка тощо. |
drukarnia.com.ua «Друкарня» |
2022 |
«Друкарня» – це безплатна блог-платформа для читання, написання і поширення авторських електронних публікацій в текстовому форматі. |
ukro.online (не діє) | 2022 | "Цей проект являє собою соціальну мережу. Ми хочемо створити свою унікальну українську соціальну мережу, яка вбере в себе тільки найкраще із усіх існуючих аналогів. Приєднуйтесь!" |
matusi.app «Матусі» | 2022 | «Matusi» – перша соціальна мережа для спілкування мам, вагітних та плануючих вагітність жінок, заснована Станіславом Рудніченко, представлена у вигляді мобільного додатка, який доступний більш ніж у 170 країнах та 5 мовами. Головним завданням «Matusi» є знайомство, спілкування, підтримка жінок незалежно від їх місця перебування. |
we.ua/social «Ві Юей» |
2022 | Українська соціальна мережа в рамках online-платформи we: дозволяє обмінюватись публічними та приватними повідомленнями. Персональні повідомлення доступні в нашому захищеному Месенджері з E2EE, а публічні - в дописах Профілів та Каналів, в коментарях та графічних емоціях (вподобайки). Кожен учасник соціальної мережі we.ua може створити власний публічний канал та ретранслювати в нього оновлення зі своїх українських каналів у Telegram чи YouTube. Розширюйте охоплення та залучайте ще більше відвідувачів на Ваші сайти та канали разом з соціальною мережею на Платформі we: ! Ми прагнемо, щоб українського контенту ставало більше, а русні в Україні - менше. |
komutreba.com reclown.com | 2023 | Розробка komutreba була розпочата в січні 2023 року командою Æ.radio з метою об’єднати досвід роботи з аудіопотоками та текстовими повідомленнями, забезпечивши позитивний досвід спілкування серед спільнот за інтересами. З думкою про те, що спільнота - це унікальна складова екосистеми .kmtrb ми беремо на себе відповідальність імплементувати унікальні потреби кожної спільноти, надаючи максимально позитивний користувацький досвід. |
Pleex.com «Плікс» | 2024 | Pleex — це платформа для спільнот. Pleex допомагає будь-кому створювати, будувати та розвивати спільноти за допомогою ШІ інструментів та людино-орієнтованого підходу у монетизації. З користю для кожного, кому важливе наше спільне майбутнє. |
Fankolo.com «Фанколо» | 2024 | Fankolo – це соціальна мережа, що має за мету підтримувати та популяризувати український контент, створюючи сприятливу атмосферу для спілкування, знаходження нових друзів та обміну думками. |
Yurba.one «Юрба» | 2024 | «Yurba» - сучасна соцмережа з сучасним інтерфейсом. Приєднуйся до Юрби, та комунікуй зі своїми рідними, друзями, знайомими та підписниками. Ділися дописами або створюй свою спільноту в месенджері для залучення нової аудиторії! |
Практично кожен проєкт нової української соціальної мережі декларував наступне:
На перший погляд може здатись, що вітчизняні соціальні мережі інвестували занадто мало в рекламу і про них "ніхто не чув". Та це не так. Розглянемо найвідоміших (найбільш розрекламованих) представників:
Чи було таких інформаційних заходів достатньо? Здавалося б, цілком і навіть більш ніж достатньо.
Та чи були готові українці до своїх унікальних соціальних мереж? Чи задовольняли вітчизняні продукти потреби українців у спілкуванні та доступі до актуального контенту? Як нові соціальні мережі планували задовольняти потреби користувачів у базовому функціоналі, який пропонував Facebook чи Instagram?
Схоже, ці питання - риторичні, адже конкурувати з гігантами галузі є марною справою. То ж, можливо, "скласти конкуренцію Facebook" не має бути головним завданням. Слід знайти свою нішу і розв'язати бодай одну з проблем "старих" соціальних мереж.
Чудовим нішевим рішенням виявилась свого часу "Соціальні мережа для матусь". В даній мережі жінки ділились досвідом та підтримкою, паралельно розвивався напрямок таргетованої контекстної реклами. Новішою інтерпретацією в цій царині став додаток Matusi. І зазначимо, що даний додаток є чудовим рішенням, яким користуються тисячі мам з усієї України.
Свого часу додаток Obimy склав конкуренцію Facebook та TikTok за кількістю завантажень на Американському ринку, пропонуючи надзвичайно простий та зрозумілий функціонал: емоції замість тисячі слів. Це цікавий і цілком творчий підхід, який припав до душі молодшому поколінню користувачів.
Інший інноваційний приклад - крипто-мережа Slate (sl8.online), яка пропонує дуже цікавий підхід в генеруванні власної "валюти" замість "лайків". Особистісні риси учасників і персональні бажання вигоди використовуються для залучення нових клієнтів за реферальними посиланнями. Більше рефералів - більша особиста вигода. Криптовалютний токен SSLX є цілком реальним, ним можна торгувати на біржах і з ростом кількості власників SSLX-гаманців зростає популярність та вартість даної цифрової валюти. Нагадаємо, що криптовалютні ініціативи гігантів галузі (Facebook, Telegram) свого часу не увінчались великими успіхами. Можемо лише щиро повболівати за Slate і побажати їм багатих інвесторів та процвітання.
Окреслимо наше бачення проблем сучасних популярних соціальних мереж:
Сформувавши проблематику вітчизняних та інших популярних соціальних мереж, пропонуємо більш детально ознайомитись з інформацією про нашу соціальну мережу в Платформі we: :
Українська соціальна мережа від we:
Online-платформа we: пропонує комплексне рішення для користувачів та вітчизняного бізнесу:
Окремо зазначимо, що канали новин у we.ua можна наповнювати на основі RSS-фіду Вашого сайту, YouTube-каналу, чи україномовного каналу в Telegram (лише після ґрунтовної ручної перевірки).
Для власників web-сайтів, в яких є розділ новини, чи Блог, ми пропонуємо створити канал новин на we: та наповнювати його RSS-даними з Вашого сайту і посилатись на цей канал з футеру (як це часто роблять з TG). Користувачі we.ua зможуть підписатись на канал Вашого сайту в своїх додатках та слідкувати за вашими оновленнями в зручному інтерфейсі.
Ми можемо надати віджети коментарів та вподобайок (емоції) для інтеграції на сторінки новин на Вашому сайті. Всі користувачі we.ua зможуть миттєво обмінюватись коментарями та емоціями на Вашому сайті, на web-сторінці Каналу у we.ua та в наших додатках. Отримайте більше інтерактиву та взаємодії з клієнтами на своїх сайтах разом з we:!
При оформленні замовлення на сайті, запитайте своїх клієнтів, як можна знайти їх в додатку we:. Попросіть вказати їх точне ім'я у we: та номер мобільного, чи Email, за яким Ви надішлете транзакційні сповіщення. Це суттєво зекономить Ваш бюджет на сповіщеннях про статус чи доставку замовлення.
Для всіх талановитих розробників, які хочуть створити чергову унікальну і неповторну найбільш нову українську соцмережу ми можемо запропонувати готове рішення у вигляді інтерфейсів web-сайту соцмережі та 2 мобільних додатків (Android та iOS).
Головні особливості такої готової платформи:
Головне завдання Платформи we: в довгостроковій перспективі - розбудова якісного децентралізованого рішення для найбільшої соціальної мережі в Україні.
Ми вболіваємо за розвиток OpenSource рішень і готові до співпраці з командами вітчизняних software-компаній в напрямку розвитку відкритих і децентралізованих online-технологій.
Ви можете поширити дану статтю: