💸Український DOGE vs. соціальна державаНещодавно голова Мінцифри Федоров анонсував створення аналога DOGE для скорочення державних видатків. Ідея є правильною, однак в українських реаліях оптимізацію державних процесів зазвичай розуміють як скорочення чиновників. Кількість українських держслужбовців вже зменшилась на третину за три роки (до 156 тис.), але видатки на оплату праці майже не змінювались, кількість посад скоротилась на 282 (до 191 тис.), а вакансій лишається 30,5 тис. Щоразу, коли з'являється ініціатива скоротити чиновників ми не втомлюємось повторювати - без перегляду державних функцій штатне скорочення призводить лише до погіршення роботи і нездатності чиновників виконувати обов’язки. А дуже часто, коли починається механічне скорочення певного відсотку держслужбовців, то за деякий час все закінчується розширенням службового апарату, бо з'ясовується, що функцій багато, а виконувати їх нема кому, тому починають з посиленим ентузіазмом знову наймати людей. Цифровізація певних функцій може створити можливість для скорочення держслужбовців низового рівня. Проте при роздутих та конфліктуючих функціях державних інституцій цифровізація мало чим допомагає. Як то кажуть, якщо оцифровувати хаос, то на виході матимете просто оцифрований хаос. Тому починати треба зі скорочення функцій, якщо є бажання зробити все якісно. ✂️Економія. Скорочення чиновників звучить привабливою мантрою, але насправді такий крок не дає вражаючих прямих заощаджень, бо на зарплати чиновників держбюджет витрачає приблизно 110 млрд грн, тобто 2,8% усіх видатків. Для порівнянні – додаткова субсидія з держбюджету до Пенсійного фонду у 2025 вдвічі більше - 236,9 млрд грн (6% видатків державного бюджету). Якщо уряд прагне заощадити значні суми, варто придивитись і до інших видатків, які приносять сумнівну віддачу, зокрема перестати гратись у соціальну державу, роздаючи “Нацкешбек”, “єПідтримку”, “єКнигу”. Соціальна допомога є ефективною тільки тоді, коли надається адресно тим, хто її дійсно потребує. Теж саме стосується спецпенсій, на яку сьогодні мають право понад 21% пенсіонерів. Для порівняння – найвища частка пільгових пенсій у країнах ОЕСР – близько 6% у Польщі. Оптимальним рішенням є підвищення пенсійного віку та заміна пенсій за статусом на адресні виплати соціальної допомоги, які залежать від сукупного доходу особи або домогосподарства. 🏭 Варто продовжувати приватизацію державних підприємств, яка в 2024 році принесла держбюджету 11 млрд грн, і ринкові реформи у галузі освіти: скорочення університетів зі 160 до 100, запровадження ринкових цін на навчання за контрактом і проживання в гуртожитках. І дуже бажано зробити так, щоб правоохоронні органи активно працювали над перекриттям схем ухилення від сплати податків, а не кришували їх. Для цього потрібно провести конкурс на очільника митниці, прийняти законопроєкт про КРІ для фіскальних органів та про перезавантаження ДПС і призначити нового директора БЕБ. Необхідно провести ринкові реформи і перестати гратись у соціальну державу. Країни, яких нам наводять у приклад соціальних демократій, спершу будували справжню ринкову економіку. До прикладу, Данія, міф про соціальність якої ми раніше розвінчали у відео. @costukirane
https://youtu.be/6Rf8JNZOT-A
... Більше