На восьмому фестивалі високого мистецтва Воuquеt Кyіv Stаgе у Національному заповіднику "Софія Київська" презентують музично-пластичну виставу "Енеїда" Театру ветеранів. Спеціальний показ 22-хвилинного фрагмента відбудеться 17 серпня о 14:00. В основі постановки - однойменна поема Івана Котляревського, яка буде представлена методами фізичного та перформативного театру. До проєкту залучені 12 ветеранів і ветеранок російсько-української війни з ампутаціями та важкими ураженнями. Репетиційний процес тривав майже вісім місяців. За словами творців, "Енеїда" продемонструє потенціал і стійкість наших військових, які, попри випробування, знаходять сили для творчості та самореалізації.Про виставу розповідають режисер постановки, художній керівник Театру ветеранів, військовослужбовець Сил територіальної оборони ЗСУ Ахтем Сеітаблаєв і продюсер постановки, голова Асоціації "Дивись українське" Андрій Різоль. Ахтем Сеітаблаєв: - Театр ветеранів є спільним проєктом ТрО Медіа, відділу комунікацій Командування Сил ТрО ЗСУ та Театру драматургів. У ньому є два головні напрями. В одному ветерани та ветеранки з допомогою менторів, досвідчених драматургів і режисерів, навчаються перетворювати власні спогади та рефлексії у драматургічний твір. А потім ці твори ставлять вони самі або режисери. Нині вже є три такі вистави. Наприкінці серпня вдруге відбудеться Фестиваль перших п'єс, завдяки якому доробок наших ветеранів має можливість стати сценічною дією, постановкою в тій чи іншій формі. Інший напрям - створення вистав із залученням ветеранів і ветеранок до акторської роботи. Йдеться не так про театр, як про реабілітацію через театр. Ми не ставимо собі за мету конкурувати з іншими театрами, у нас грають непрофесійні артисти. Головне - надання нашим побратимам і посестрам якомога ширшого інструментарію для покращення якості свого життя. Ми як Театр ветеранів приймаємо кожного ветерана чи ветеранку, які поділяють наші внутрішні цінності. Відчувають у собі сили бути актором чи акторкою. Усвідомлюють, що це робота, яка потребує часу та зусиль. "Енеїда" є потужним підґрунтям задля рефлексій про сьогодення. Якщо згадати фабулу Івана Котляревського, то це великий шлях із точки А в точку Б задля набуття своєї землі. У нашій версії кожен з акторів - це Еней, а кожна з акторок - Дідона. І цей шлях Еней проходить від умовного раю десь за межами сцени через випробування до набуття своєї землі, яку ми називаємо Україною. Це шлях не захоплення, а постійного вибору, коли є зобов'язання, честь і кохання. І це непростий вибір - продовжити подорож, щоб набути те, що зможеш назвати своїм і де побудуєш дім. Це одвічна історія пошуку народом власної ідентичності, ідентифікації, землі. Для "Енеїди" обрали жанр пластичної вистави, бо робота з ветеранами та ветеранками через пластику є найбільш дієвою. Як для побудови сценічного простору та сценічної дії, так і для самих артистів. Коли не слово є головним, а тіло, яке рефлексує, постає інструментом втілення конкретного моменту та сюжету. Це не просто пластика, яка допомагає створити образ, а набуття вміння володіти своїм тілом. Це координація руху та дія у групі, відчуття ритму та відчуття тих, хто поруч. У виставі бере участь наш Андрій Онопрієнко "Гомер", який втратив зір на війні. Він веде всю вербальну частину, розповідає сюжетний, пояснювальний текст. Андрій не бачить, але чує, вираховує ритми, шуми, кроки, щоб вступити там, де потрібно. Відповідно, інші артисти працюють точно та уважно, щоб відбулася ця командна робота, де кожен є невіддільною частиною створення цілого. З артистами працює фантастична хореографка Ольга Семьошкіна, яку ми називаємо "мамою Енеїди". Моє завдання як художнього керівника Театру ветеранів полягає в тому, щоб організувати процес, у співпраці з художником-постановником і хореографом напрацювати стратегічне бачення того, що саме має відбуватися та які мають бути акценти. А безпосередня робота, хореографічний малюнок, взаємодії - все це на Ользі. У свою працю вона вносить багато тепла, що відгукується в артистах. Спеціально для "Енеїди" композитор Усеін Бекіров створив величезний музичний масив. Однак ця музика, зі своїм темпоритмом та атмосферою, виявилася доволі складною для наших артистів-початківців. Тому більшу частину музичного оформлення вистави вони виконуватимуть самі, попрацювавши з менторами. Йдеться і про вокальні партії, і про різні музичні інструменти, які використовуватимуть: від реквізитних палок до глюкофона. У представленому фрагменті "Енеїди" буде пролог, який ми самі створили, епізод, коли Енеї вирушають на зустріч із Дідонами, життя на острові та врешті-решт ухвалення рішення рухатися далі. Ще хочемо поставити сни, які є відступами від драматургії, де наші ветерани рефлексують на основі власних спогадів. Ці сни також стануть частиною вистави. Андрій Різоль: - "Енеїда" є флагманським проєктом Театру ветеранів, який має привернути увагу до тренду "терапія через культуру". До того, що реабілітацію та соціалізацію ветеранів, осмислення досвіду війни можна здійснювати через культурно-мистецькі події. Щоб увага була якомога більшою, Ахтем запропонував узяти за основу масштабної постановки в Театрі ветеранів знану поему. Цей твір за характером і змістом відгукується сьогодні. Перегукується з тим, що роблять ветерани та що взагалі відбувається в нашій країні. Продюсерська робота над цим проєктом була суцільним експериментом. У постановці беруть участь ветерани, які не мають акторського досвіду. Це ветерани з ураженнями, ампутаціями, незрячі, тож для них навіть фізично це непросто. Тому репетиційний період залежав від багатьох чинників, насамперед від фізичного стану учасників. Треба було закладати більше часу. Але цінним є те, що вони більше спілкуються одне з одним та з менторами, й це занурення додає їм впевненості. З перших днів рушіями творчих процесів стали режисер Ахтем Сеітаблаєв і хореографка Ольга Семьошкіна з Театру Франка, яка вміє адаптувати свої задуми до можливостей ветеранів. З розвитком проєкту додались інші сильні митці - художник-постановник Віктор Донцов і хормейстер Ілля Разумейко. Вони є основою творчої команди "Енеїди". Особливістю "Енеїди" є те, що хореографія, декорації та костюми мають бути виконані в мінімалістичній формі. Щоб потім створити певний опис проєкту, так звану "біблію", і надавати його зацікавленим осередкам ветеранів для відтворення. Мріємо створити мистецьку франшизу. Театр ветеранів генеруватиме нові вистави, які будуть детально описані, щоб у будь-якому осередку ветеранів змогли відтворити їх власними силами. У такий спосіб втілюватиметься головна ідея цього театру - реабілітація та терапія через мистецтво, набуття ветеранами нового досвіду. Якщо будуть запити, з Києва виїжджатиме менторська група з творчих представників і самих ветеранів, щоб допомагати запускати постановки. Нині є план співпрацювати з десятьма ініціативними групами в різних куточках України, які хотіли би створити у своїх осередках філію Театру ветеранів. Для цього потрібні відповідні п'єси та вистави, які можна відтворити. На фестивалі Воuquеt Кyіv Stаgе продемонструємо фрагмент "Енеїди", який дає повне уявлення не лише про саму постановку, а й про залученість ветеранів, їхнє емоційне занурення та вже здобуті певні професійні навички. Прем'єру плануємо зробити наприкінці жовтня або в листопаді цього року. Далі хочемо поїхати з виставою в турне Україною, насамперед у реабілітаційні центри, де на відновленні перебувають наші воїни. Після показу фрагмента "Енеїди" на Воuquеt Кyіv Stаgе відбудеться розмова з творчою командою про процес створення проєкту, переосмислення класичного тексту Івана Котляревського крізь призму сучасної боротьби, втрат і надій, роль мистецтва в реабілітації, театр як простір сили та гідності. В обговоренні візьмуть участь ветерани-учасники вистави, режисер Ахтем Сеітаблаєв, хореографка-постановниця Ольга Семьошкіна, продюсер Андрій Різоль, композитор Усеін Бекіров, докторка філософських наук Наталія Кривда та хормейстер Ілля Разумейко.
... More