
❓💰Чи дійсно не вистачає коштів у бюджеті?
Спойлер: грошей завжди мало і їх завжди не вистачає. Коли торік переглядали (збільшували) видатки на оборону на 0.5 трлн грн, то насправді Міноборони просило у кілька разів більше, бо війна це дорого і потреб завжди більше, ніж ресурсів.
Тому питання повинно звучати так: чому Мінфін був усім задоволений в ухваленому кошторисі на 2025-й, особливо був задоволений підвищенням податків, а зараз почав знову скаржитись на нестачу коштів?
👉Розбираймося. Для початку зафіксуємо, що в бюджеті є дві статті доходів, які фактично є результатом зовнішньої підтримки та залежать не стільки від роботи Мінфіну, скільки від спроможності наших партнерів давати нам гроші та інші ресурси.
Тобто Мінфін, звісно, гроші просить і робить гарні фотозвіти, але це десь 10% необхідних зусиль, бо виділення коштів (відрізання цих коштів від своїх виборців), дебати з опонентами та оформлення фінансування, тобто левова частина зусиль (на око 90% необхідних зусиль), саме на стороні наших партнерів.
Отже, є дві статті, які є результатом роботи наших партнерів, - це гранти (473.9 млрд грн) і так звані власні доходи бюджетних установ (779.4 млрд грн). Останні фактично є грошовим відображенням частини військових поставок. Ці дві статті доходів у 2024-му році сформували 40% того, що у звіті Мінфіну названо доходи центрального бюджету.
І по цім двом статтям Мінфіну поки що нема чого жалітись, бо по грантах за 4 місяці 2025 року доходи збільшились в чотири рази (168.5 млрд грн проти 40.3 млрд грн рік тому), а по власним доходам бюджетних установ у два рази (341.1 млрд грн проти 168.3 млрд грн рік тому).
🤔Якщо наші партнери працюють із нашим забезпеченням на стільки старанно, то в чому ж незадоволення Мінфіну?
Може збір податків шкутильгає? Але податкові надходження зросли на 22% за 4 місяці 2025. При тому, що заплановано ріст податкових доходів 21.1% на 2025 рік. Тобто збирають податки навіть швидше, ніж планували.
Зокрема, доходи від ПДФО за чотири місяці зросли на 57.7%, майже у два рази швидше, ніж планували. Трохи неприємні результати по прибутках / дивідендам від державної та комунальної власності, за 4 місяці вони склали всього 2.5 млрд грн, різке падіння порівняно із 32.7 млрд грн рік тому.
Проте, якщо пригадати, що на початку минулого року Мінфін активно «мобілізував» доходи авансом (через затримку фінансової допомоги від США), у тому числі прибуток /дивіденди державних підприємств, то таке падіння не буде виглядати трагічним. Керівники підприємств, певно, давали більш-менш реалістичну оцінку своїх фінрезультатів при формуванні бюджету на 2025 рік і бюджет добере прибутки/ дивіденди в потрібній кількості до кінця року.
Вишенька на торті 20.3 млрд грн так званих \"прибутків\" НБУ, які Нацбанк перерахував до бюджету у травні, зверху планових 63.9 млрд грн (вже перерахованих до скарбниці у квітні).
Тобто Мінфіну нема на що скаржитись. Партнери виконують свої зобов’язання, а збір податків йде з перевиконанням. У цьому контексті виникає велике питання чому замість «у нас гарні показники з наповнення, ми маємо кошти збільшити видатки на оборону» Мінфін говорить «грошей не вистачає, ми будемо переглядати бюджет (податки не підіймаємо)».
🔹Можливо така стратегія комунікації – все погано, треба підіймати податки, ми поки цього не робимо, але обов’язково зробимо пізніше.
🔹Може є якісь тенденції, приховані від очей простих смертних, але на проблеми з наповненням аж ніяк не схоже.
❗️А можливо Мінфін просто в очікуванні проблем через зрив реформи митниці та, можливо, БЕБ. Але це вже нехай дивляться у дзеркало, бо саме там побачать відповідальних за ці проблеми.
📩 Підписуйся на \"Ціну держави\"
