Діти частіше страждають від булінгу. Випадки булінгу в українських школах стають дедалі частішими, і для подолання цієї проблеми необхідна системна робота на рівні держави, школи та родини. Про це в інтерв'ю "РБК-Україна" розповіла освітня омбудсменка Надія Лещик. За її словами, кількість звернень щодо насильства і жорстокого поводження з дітьми зростає. Це стосується як насильства з боку однолітків, так і, на жаль, з боку педагогів. "Тут необхідна системна робота і розуміння причин, чому булінг виникає", - підкреслює Лещик. Однією з причин вона назвала брак уваги з боку батьків. Через зайнятість роботою вони іноді не помічають, як у дитини формується деструктивна поведінка. Також джерелом проблеми можуть бути конфлікти або насильство в сім'ї - не лише фізичне, а й психологічне. ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Почався навчальний рік: на що звернути увагу батькам школярів Лещик звернула увагу, що війна погіршила психологічний стан українців і це теж відбивається на дітях. Водночас, за її словами, булінг у школах був і до повномасштабного вторгнення, але зараз випадків стало більше. Окрема загроза - вплив соціальних мереж, де поширюється контент, який толерує або навіть заохочує насильство. "Були звернення, коли діти спробували повторити відео з ТіkТоk, і це вилилося зовсім не в розваги", - зауважила омбудсменка. На її думку, держава повинна усунути й законодавчі прогалини. Зокрема, вона вважає, що терміни накладення адміністративного стягнення за булінг - занадто короткі. Частину справ закривають ще до розгляду в суді. Ще однією проблемою є м'яке покарання - штраф у 850-3400 гривень. "Ми разом із депутатами адвокатуємо, щоб збільшити цю суму", - пояснила Лещик. Особливу увагу варто приділити випадкам, коли булерами стають самі вчителі. Освітня омбудсменка навела приклад, коли вчителька вдарила дитину кулаком в обличчя, але після догани продовжує працювати в тій самій школі. "На мою думку, вчитель, який таке вчинив, не має працювати в закладі освіти", - вважає вона. І пропонує передбачити відсторонення таких осіб від роботи з дітьми на строк від року до трьох. Сьогодні також немає єдиного визначення булінгу в законодавстві - у різних документах це формулюється по-різному. Водночас повнолітні учні професійних закладів освіти та студенти часто залишаються беззахисними перед тиском і приниженнями. Лещик підкреслює, булінг не обмежується лише фізичним насильством. Це може бути психологічне або економічне цькування, яке теж має бути враховане в законодавстві.Також вона наголосила, що вчителі часто не усвідомлюють, наскільки потребують психологічної допомоги. "Я питаю директорів, вчителів: "Як ви вважаєте, вам потрібна психологічна допомога?" Більшість говорить: "Ні, у нас все окей". Але ж не все окей, якщо такі випадки відбуваються", - резюмує освітня омбудсменка. На її переконання, варто розробити спеціальні програми для підтримки психологічного здоров'я педагогів - щоб запобігати емоційному вигоранню й неприйнятним проявам у стосунках з дітьми. Цькування у школі - проблема, яка часто залишається прихованою від очей дорослих. Діти не завжди розповідають про свої переживання, а вчителі чи батьки можуть не помічати тривожних сигналів. Як зрозуміти, що дитину цькують у школі - експерти назвали непомітні ознаки.
... More