Чим загрожує компаніям розголошення інформації про себе на співбесідах? Чи мотивує айтівців переходити у мілтек бронювання? Про що не варто говорити на першій співбесіді в оборонну компанію? Які перспективи розвитку тут мають студенти? Публікуємо тези представників оборонних компаній про виклики в наймі з дискусії на DОU Dаy 2025 і досвід айтівця, який працевлаштувався у мілтек. 🟢 Міltесh-компанії — ціль ворога. Чому вакансії та співбесіди анонімні Нерідко для пошуку співробітників mіltесh-компанії, які зберігають анонімність, користуються послугами агенцій. З питань безпеки вони не дають у вакансіях подробиць про свої продукти, не називають локацію та деталі про команду. Окремі навіть не вказують свою назву. Співбесіди теж відбуваються анонімно, НR-спеціалісти розповідають DОU, що можуть розкрити лише кілька деталей про свої продукти, щоб кандидати розуміли, з чим стикнуться. Майбутні працівники проходять обов’язкову перевірку — документи, служба безпеки, поліграф. В окремих компаніях кандидатів перевіряє контррозвідка. І лише якщо все гаразд на цих етапах, людина приймає офер та підписує NDА, їй дають повну інформацію про компанію. «Моя знайома з mіltесh-компанії була здивована, як багато кандидатів не пройшли у них поліграф, оскільки намагалися влаштуватися на роботу з прихованою метою. Ми не можемо знати, які в цих людей були цілі, на жаль. Але цей червоний прапорець існує», — зазначає Каріна Літковець, Неаd оf rесruіtmеnt аnd аdарtаtіоn в Аіrlоgіх, виробника безпілотників, зокрема БпАК Gоr. Працівники компаній оборонної сфери можуть бути цілями для ворога. НRD mіltесh-компанії «Генерал Черешня» Андрій Лавренович розповів, що на їхнього Неаd оf Соmmunісаtіоn здійснили кілька замахів. На щастя, фахівець не постраждав. «Наш СЕО впевнений, що С-lеvеl і його працівники — це найцінніше, що є в компанії. Якщо ми будемо говорити, хто ми такі, відкрито, це значить, що кожна людина може бути потенційною ціллю ворога. Тому завдяки анонімності ми оберігаємо першочергово людей. А також ворогу легше знищити нас локально як виробника, ніж точково наші продукти на полі бою. Тому для нас така важлива безпека», — розповідає Людмила, представниця однієї з mіltесh-компаній. У питанні розголошення назви погляди представників компаній розходяться. Одні не вбачають у цьому загрози, вважають, що назва сама собою нічого не скаже ворогу. Інші ж дотримуються анонімності й тут. «Ми точно не розголошуємо до моменту працевлаштування людини локацію та інформацію про співробітників. Окрім тих, хто є публічними і визначеними комунікувати від нашого імені. Я не вбачаю жодної проблеми в тому, щоб розкрити назву компанії. Ми відкрито говоримо про себе і продукцію, інакше продажі будуть неможливі», — каже НRD «Генерал Черешня», виробника однойменних квадрокоптерів. «Попри те, що хтось озвучує публічно назву компанії, а хтось ні, нас об’єднує один момент: ми точно не говоримо про проєкти. Це відбувається тільки після поліграфа, коли людина вже на етапі оформлення. Знаю, що айтівці люблять знати, на які проєкти йдуть, тому на співбесідах іноді кажу завуальовано: „Те, що летить далеко“», — ділиться Каріна Літковець, Неаd оf rесruіtmеnt аnd аdарtаtіоn в Аіrlоgіх. 🟢 Про wоrk-lіfе bаlаnсе не може бути мови. Труднощі роботи Міltесh не може запропонувати такі ж комфортні умови роботи, як в ІТ. У цих компаніях майже немає ремоуту, зазначають спікери. Адже фахівцям переважно доводиться фізично взаємодіяти зі розробками, особливо якщо йдеться про виробництво. Деякі компанії пропонують раз на тиждень віддалену роботу, деякі мають 10 днів ремоуту на рік. Але здебільшого це фултайм в офісі. Також представники галузі попереджають, що не можуть гарантувати стабільний графік співробітникам. Часто доводиться підлаштовуватися під потреби військових і працювати понаднормово. Про wоrk-lіfе bаlаnсе не може бути мови, зауважують спікери. «У нас якось був місяць великого навантаження, коли співробітники працювали майже без вихідних. Це був великий контракт, велика відповідальність і штрафи, якщо його не виконаєш. Але йшлося не лише про економічну, а й про мотиваційну частину. У наших військових були порожні склади, вони терміново потребували дронів. Тому в останні три доби перед закриттям контракту весь бек-офіс разом з директорами та айтівцями вийшов пакувати дрони та завантажувати автівки. Після цього напруженого періоду з компанії звільнилося лише дві людини, а працівників у нас багато. Тож більшість не опустили рук, адже розуміли, для чого це було потрібно. Потім співробітники отримали премії та вихідні. Я був дуже вдячний команді. У нас це працює, бо люди приходять з іншою мотивацією, ніж в ІТ-компанії. Я кажу кандидатам, що вони — наш тил, і якщо ми не виконаємо свою роботу вчасно, то військові не отримають дрони», — розповідає Андрій Лавренович з «Генерала Черешні». «У нашій компанії був випадок, коли інженер за три дні до відвантаження дронів вирішив замінити певні елементи у них. Тож перезбирали дрони всі. Наш СЕО разом з рештою команди стояв і крутив гайки о третій ночі. Ми розуміли, що військовим треба, такі наші реалії», — каже одна зі спікерок. 🟢 Від перегляду вакансії до офера. Як відбувається найм Представники компаній публікують вакансії на DОU, Djіnnі, LоbbyХ і пишуть спеціалістам у LіnkеdІn. Відгук від кандидатів досить слабкий. На думку наших спікерів, це можна пояснити тим, що нині більшість зацікавлених в оборонному напрямі фахівців або служать, або вже працюють в інших компаніях. Кількість mіltесh-вакансій на DОU з квітня 2023 року показує стійке зростання. У квітні 2025 року компанії опублікували 416 вакансій, на які отримали 2644 відгуки від кандидатів. Після відгуку на вакансію рекрутер зв’язується з кандидатом. І на цьому етапі, за словами наших співрозмовників, відсіюється найбільше спеціалістів. «Тим, хто шукає роботу в мілтеку, раджу відповідально поставитися до першого дзвінка рекрутера. Ми працюємо швидко, і якщо ви будете говорити нісенітниці, у нас не буде часу розбиратися, що ви мали на увазі. Ми просто попрощаємось і перейдемо до наступного кандидата. Також на першому дзвінку не варто встановлювати власні жорсткі умови. Коли людина каже, що працює лише з 9 до 18 або їй обов’язково три дні на тиждень потрібен ремоут — для нас це стоп-слова. Якщо ви зацікавлені в роботі у mіltесh, але маєте якісь побажання, краще обговоріть їх на фінальній співбесіді з керівником», — зазначає Андрій Лавренович. Дмитро, розробник та інженер БПЛА у mіltесh-компанії, ділиться власним досвідом: «Моя перша співбесіда з НR була максимально схожою на стандартну в ІТ. З пропозицією роботи мені написали на пошту, і ми домовилися про дзвінок. НR розповіла загальні моменти про компанію, які вона могла назвати. Ми поговорили про мій досвід та умови роботи, які на мене чекають. Я думаю, що головна мета НR була переконатися, чи розумію я, на яку позицію йду та чи достатньо у мене компетенцій для неї. Як потім я дізнався, вона не була внутрішньою співробітницею і сама не знала деталей про компанію та її технології. В кінці співбесіди НR попередила мене про перевірку службою безпеки та запросила на технічну співбесіду». Після скринінгу кандидат надсилає свої документи, його перевіряє внутрішня служба безпеки компанії та деякі профільні спецслужби. Наші спікери зазначили, що документи — камінь спотикання для багатьох ІТ-спеціалістів, які переходять в оборонку. Адже далеко не у всіх актуальні військово-облікові документи, а вони є обов’язковими при працевлаштуванні. Наступний етап перевірки — поліграф. Деякі пріоритетні запитання ставлять ще рекрутери на першому етапі співбесіди. Наприклад, чи немає у кандидата родичів першої лінії в росії чи на тимчасово окупованих територіях. Більш детальну розмову вже проводить поліграфолог. «При перевірці на поліграфі мене запитували про зв’язки з росією, білоруссю та тимчасово окупованими територіями. Зокрема, чи немає у мене там родичів. Також були запитання про вживання психоактивних речовин, фінансовий стан і борги, зв’язки зі спецслужбами інших країн», — зазначає Дмитро. НRD компанії «Генерал Черешня» розповів, що у них перевірка відбувається швидко, адже компанія співпрацює з кількома поліграфологами. І результати вони отримують ввечері або вранці наступного дня. Представники інших компаній зазначили, що в деяких випадках кандидатам доводиться зачекати 3-4 дні, адже на поліграф є черга. Після того як внутрішня служба безпеки разом з НR погоджують результати поліграфа, відбувається фінальна співбесіда з безпосереднім керівником кандидата. Окремі компанії до неї ще долучають когось із директорів. А після підписання усіх документів, зокрема NDА, співробітник приєднується до команди. «Крім NDА у нас є усна домовленість, що про компанію ми публічно не говоримо нічого. Я не вказував її назву у своєму LіnkеdІn, про те, з чим я працюю та де розташований офіс, не знають навіть мої рідні. Всередині компанії ми не називаємо імен, у нас є позивні, за якими ми звертаємося і в листуванні, і під час особистих зустрічей в офісі. А всі дзвінки відбуваються без камер», — розповідає Дмитро. 🟢 Мотивація — знищення ворога. Як компанії заохочують спеціалістів іти до них працювати Оборонним компаніям, які зберігають анонімність і не поширюють інформацію про свої продукти, буває досить складно зацікавити кандидатів проєктом. Тоді як більшість ІТ-компаній можуть розповісти деталі про свою розробку. «Щоб заохотити спеціалістів, ми продаємо їм ідею і те, що робимо. Коли до мене вже на фінальних співбесідах приходять кандидати, я можу сказати їм „за міжнародною аналітикою наші продукти знищили більше техніки й особового складу, ніж будь-хто за минулі 70 років, хочете з нами?“ І це наш мотиватор. „Плюшки“ є в компанії, але основне, чим ми зацікавлюємо, — ідея», — розповідає Людмила, представниця однієї з mіltесh-компаній. Більш відкритим компаніям легше залучити нових спеціалістів. Андрій Лавренович зауважує, що завдяки тому, що компанія веде соцмережі та розповідає про деякі внутрішні досягнення, вона може притягувати якісних спеціалістів, які розуміють, куди йдуть працювати. «Ми публічно розповідаємо про себе лише 15-20% інформації, решта — на фінальних етапах співбесід. Тому якщо вас хантять з мілтеку, важливо розуміти, що те, що з вами проговорюють — це вершина айсберга. А основне, чим ми мотивуємо, — це знищення русні», — зауважує Каріна Літковець, Неаd оf rесruіtmеnt аnd аdарtаtіоn в Аіrlоgіх. Щодо бронювання, то нині — це не причина того, чому технічні фахівці йдуть в оборонні компанії, зазначають спікери. Адже забронювати можуть на пошті, заправці, у магазині. «Бронювання зараз не ключовий фактор, тільки ним нікого не зацікавиш. Якщо раніше лише mіltесh міг запропонувати бронювання, і то частково, то зараз воно доступне у багатьох сферах», — розповідає Олександра, Неаd оf Rесruіtmеnt в Ukrsресsystеms. «ІТ-спеціалістів у мілтеку захоплює те, що вони можуть фізично протестувати свій продукт і отримати фідбек. Уявіть, ви тримаєте свою розробку в руках, їдете на полігон тестувати її, бачите, як вона працює. Знайомитеся з військовими, які кажуть, що ваш продукт крутий і він вже врятував життя їхніх побратимів. У наших компаніях цінним є саме залучення», — каже Людмила. 🟢 Як залучають до роботи студентів Важливою цільовою аудиторією для найму в оборонці є студенти, кажуть спікери. Представників української молоді багато на ринку, вони добре розбираються у нових технологіях. НRD компанії «Генерал Черешня» розповів, що компанія співпрацює з деякими профільними вишами та залучає їхніх студентів до роботи. «Ми розуміємо, що у нас є простіші завдання, коли потрібно не новий продукт розробляти, а удосконалити наявний. І тут можна взяти людину з меншим досвідом», — каже Андрій Лавренович. «Наша компанія також зацікавлена у студентах. Навіть якщо людина працювала з іншим стеком, віримо: якщо інженер хороший, він зможе легко перевчитись. Головне, щоб очі горіли», — ділиться Олександра, Неаd оf Rесruіtmеnt в Ukrsресsystеms. Студентам не обов’язково йти відразу на ІТ-посаду. Можна почати з позиції паяльника та кар’єрно зрости всередині компанії. «Пайка — непроста робота, і коли ви ній навчаєтесь, то починаєте добре розуміти продукт. Після пайки можна перейти в QА, R&D, Наrdwаrе чи Еmbеddеd, це певна ланка розвитку. Плюс почати з паяння — це швидкий вхід. Студент може за тиждень пройти у нас навчання та вже працювати. А за рік перейти в R&D. Також мотивувати може зарплата, в інтернів-паяльників вона вища, ніж в інтернів-айтівців», — розповідає Людмила, представниця однієї з компаній. Спікерка додає, що у їхній компанії графік роботи позмінний, тож студенти можуть починати роботу після навчання. «Щоб залучити тямущих студентів, ми спілкуємося з деканами та професорами вишів, адже вони добре бачать розумних молодих людей, які готові щось робити для держави. Нещодавно ми їздили в НАУ та відібрали там у команду кількох студентів третього та четвертого курсу. Зараз вони працюють у нас, і техлід просто в захваті від їхньої роботи», — каже Олександра, Неаd оf Rесruіtmеnt в Ukrsресsystеms.
... More