Майже пів року точилися надзвичайно складні дискусії. Трамп окреслив периметр, по якому пропонував рухатися – і Путіну, і європейцям, і США. Він затягнув Путіна на Аляску, вони зустрілися, Путін вимазав Трампа рідиною коричневого кольору, яку намагалися продати як шоколад, після чого залишився неприємний запах. Європейські лідери приїхали у Вашингтон – Володимир Зеленський та інші. І все завершилося тим, що Путін знову вийшов із переговірного процесу. Майже пів року зусиль американського президента виявилися приреченими.Якою, на вашу думку, буде зараз позиція Кремля, а якою – позиція американського президента? Де ж той патик, який він усе збирається застосувати проти Путіна в разі чогось-там, почекайте два тижні, місяць – а нічого нема. А Путін тим часом збирається до Сі Цзіньпіна – звіряти годинники й прицінюватися щодо нафти.Ви знаєте, Антоне, я глибоко переконаний, що зустріч на Алясці, а також усі попередні й подальші події, були приречені саме на такий хід і на такий результат. Адже нічого Трамп не зробив, аби забезпечити інший результат. Чому? Бо він сам відійшов від методології забезпечення цього результату миру через силу. Тобто він сам свідомо, послідовно знищував цю можливість: погрози, які він роздає та не реалізовує, ультиматуми, які він висуває, то 50 днів, то 10, а після того, як сплив строк ультиматуму, - нічого не робить, знову переносить, знову дає два тижні.Звісно, це створило в Кремлі враження, що боятися Трампа не треба, Трамп – слабкий політик, людина, яка не здатна на рішучі дії. І навіть попри те, що стосовно Ірану Трамп усе ж таки ухвалив таке рішення, долучившись у 12-денній війні до Ізраїлю, на мить виникла ілюзія, що Трамп змінився, але, як виявилося, ні. І Кремль це добре зчитує, треба віддати їм належне, вони вміють це відчувати. А зустріч із Путіним додала відчуття Путіну та Кремлю, що Трамп не є небезпечним, від нього не треба чекати несподіванок, Трамп передбачуваний. І саме тому такий результат.Ба більше – якби не сталося цієї зустрічі на Алясці, в Анкориджі, то, можливо, ще була б якась ілюзія, можна було б сподіватися ще на якісь зміни в поведінці Трампа. А тепер він опинився не в нульовій, а у від’ємній позиції. Він простелив доріжку Путіну, він його вітав неймовірно, три рази плескав у долоні. До того ж він пішов за графіком Путіна, за його протоколом. Путін, до речі, після двох годин переговорів на підсумковій (пресконференції, - ред.) виступив першим, відмовився відповідати на запитання - і Трамп не відповідав на запитання журналістів, що цікаво, хоча він господар, хочу відповідаю, хочу ні, посадив Путіна у свій лімузин, провіз його до місця зустрічі.Це свідчить про те, що Трамп був стороною, яка намагалася задобрювати, яка молила: будь ласка, дай мені шанс, я обіцяв припинити цю війну, кинь мені якесь рятівне коло. А Путін - ні. Трамп розраховував, що Путін йому чимось віддячить, зробить якийсь символічний крок назустріч – тристоронній президентський саміт чи білатеральний президентський саміт у форматі Путін – президент Зеленський. Ні, Путін нічого Трампу в обмін не дав. Таке враження, що всі протокольні служби Вашингтону незрозуміло чим займалися - подібні речі зазвичай узгоджуються по всіх каналах, недарма Віткофф пролітав не одну тисячу миль.Звісно, Путін Трампа водить за носа. Більше того - ці сорокахвилинні телефонні розмови впродовж минулого понеділка. Зустріч спочатку з Зеленським, а тоді з європейськими лідерами, Трамп виходить і відразу ж – уявіть тільки, відразу ж після телефонної розмови каже, що буде двостороння, а потім тристороння зустріч, Путін погодився, я все залагодив. Скажіть-но, у такій ситуації, коли ти вже підставився, публічно зв’язав себе словом, сказавши, що ти вже все залагодив – чому б це Путіну не підставити Трампа вчергове? Не зробити так, щоб він опинився в цій пастці?І, природно, далі Москва відігрує назад: а ми не збиралися зустрічатися ще – хто вам таке сказав? Трамп? То до Трампа питання. Ми взагалі-то за те, щоб підвищити статус делегації в Стамбулі, а зустрічатися з Зеленським ми не збираємося – навіщо? Нам хіба є що обговорювати й підписувати? Ні, нехай спочатку делегація це питання вирішує. І, до того ж, хто вам сказав, що ми згодні на гарантії безпеки, які в односторонньому порядку Україні забезпечать європейські країни? Ми не бачимо жодної можливості, щоб на території України були розміщені іноземні війська. Усе. Яких ще обговорень можна шукати?А які ще можуть бути гарантії безпеки, окрім силових, військових, які реально забезпечують безпеку? А це означає лише війська на території України, збільшення української армії, допомогу їй озброєнням, розміщення баз тощо. Тоді взагалі виходить, що обговорювати нема чого. Спроба виправдатися Трампа і його оточення, того самого Віткоффа, звучала так, що Путін погодився на неймовірний компроміс. Ді Джей Венс те саме повторював. Як виявилося, компромісом з боку Путіна є те, що він не вимагав трьох регіонів (Донецької, Запорізької та Херсонської областей), передання йому територій без війни до адміністративних кордонів – а лише однієї.Але ж це звучать так само божевільно, тому що компромісом є те, що від Москви вже по лінії бойового зіткнення не вимагають звільнення територій, які вона вже окупувала, - ось це компроміс. Ніколи компромісу не буває у спробі отримати більше. Це неможливо, з таким самим успіхом він міг вимагати, щоб йому дали Київ. А де ж тоді межа здорового глузду? Це не компроміс, це не те, що підвищені вимоги і Путін, задравши ці вимоги, трохи знижується, і це виглядає поступкою, компромісом - це ж не так.Це логіка Путіна, Кремля, але чому ця логіка має запанувати у Вашингтоні? Чому Вашингтон повинен йому підігрувати? Навпаки, ми даємо тобі гарантії, що воєнними засобами Київ не звільнятиме вже окуповані 20% території. Це компроміс, ти залишаєшся в плюсі, у тебе залишаються території, Крим, чотири області, акваторія Азовського моря вся твоя тощо. Чому ти не хочеш цим задовольнитись? У мене питання, скоріше, до психопатологоанатома, а не до політолога, але це питання рішення й доконаного факту: Путін хоче розігрувати подальший сценарій війни. З урахуванням того, що вони постійно звертаються до так званого Стамбульського меморандуму, повторюючи про «першопричини війни» та вимоги, це означає, що Кремль готовий воювати далі та, можливо, розширюватиме лінію ескалаційного фронту, втягуючи найближчим часом країни-члени НАТО. Трамп ставить під ще більшу загрозу і Україну, і наших друзів-партнерів із Центральної Європи. З дипломатією Трампа американці скоро вийдуть з усіх зобов’язань по Європі.Щодо рішучості Кремля, куражу, який виникає через слабкість Трампа, європейські країни йдуть у кільватері позиції Трампа, ми це бачимо. Попри принциповість, неготовність до поступок Путіна вони все одно чекають ініціативи від Трампа – ось це сумно. Тобто вони не беруть суб’єктність на себе, мовляв, ми без Америки – те, що раніше декларувалося, ще сім місяців тому, коли Трамп прийшов зі своїми радикальними пропозиціями. Ні, вони вишикувалися й чекають, поки Америка дозріє до якоїсь більш продуктивної політики – сам Трамп та його адміністрація.Це, безумовно, створює загрозу. Не можна сказати, що це загрози негайні, що Москва просто зараз відкриє другий фронт, ні, так не можна сказати. Але це означає, що в Москви з’являється більший діапазон тиску. Ось зараз вони проводять навчання в Білорусі «Захід-2025». Це стандартні щорічні навчання, які Москва разом із Білоруссю проводять на західному кордоні. Це демонстрація готовності до здійснення якогось із планів, чи то по Сувальському коридору, чи то по Кишиневу з Тирасполя, чи в країнах Балтії створити проблеми – там вони є: Даугавпілс, Нарва, що завгодно, з Калінінграда – у район Клайпеди тощо. Усе що завгодно вони можуть зробити, це демонстрація готовності.А чим відповідає Захід? Захід в особі насамперед США, Вашингтона, торочить про якісь переговори, продовження переговорів, прогрес, нехай мінімальний. Нічого не відбувається, у Стамбулі нічого не буде. І якщо Віткофф знову поїде до Путіна – нічого не буде. Чому? Тому що Трамп, а за ним у його бік європейські країни відмовилися від реалізації силового тиску на Москву. Це й розміщення контингенту, а це, вибачте, європейське питання, вони перші запропонували, Макрон, президент Франції, - розміщення на території України, не очікуючи на мирну угоду. А от тепер Британія, Франція, інші 10 країн, які зумовлюють укладання мирної угоди, розміщення своїх військ на території України. Це безкінечне ворушіння питання про безполітну зону над територією України – щоб захистити її від нескінченних ударів з урахуванням відсутності паритету в балістиці, ракетах тощо з Москвою. Лише в БПЛА, і то відносно. Це надання нових видів озброєння – для них є різниця.Зараз Білий дім викотив (у спробі справити враження на Москву) пропозицію про надання Україні ракет ERAM на 850 мільйонів доларів європейських грошей, якими сплатять за 3350 таких ракет. Це такі модифіковані бомби, що літають, наче ракети. Але ж, вибачте, ми ж розуміємо, що нічого такого не станеться. Це більше балачки, ми не бачимо реальних дій. І Путін, бачачи все це, авжеж, може будувати плани про те, яку мішень після України вибрати в Європі і т. д. Ця слабкість Трампа мотивує його сильніше - розуміючи, що відповіді не буде, - такий план застосувати.Звісно, у його голові безліч планів. Але як він їх реалізовуватиме? Йому потрібно вирішити питання в Україні. А літнє-весняно-осінній наступ московський був не надто вдалий. Принаймні ті цілі, які були поставлені, вийти до межі Донецької області шляхом бойових дій, - цього не вийшло. Поки що. Я вже не знаю, що буде завтра, раптом увірвуться в Слов’янськ і Краматорськ, але я маю великі сумніви. Я в червні був у цьому районі, у районі передової, так званої кілзони, у мене не залишилося враження, що це станеться швидко, як мінімум у 2025 році.А так там шанси не дуже великі. Насиченість фронту достатня з боку України, щоби стримувати й обороняти цю територію достатньо довго. Отримати її війною Путіну проблематично, а без війни він бачить у цьому шанс. І якщо Трамп та його адміністрація поводитимуться так само, то Путін від своїх вимог не відмовиться, на компроміс не піде – це важливо розуміти, тільки тиск може змусити його це зробити. А тиску нема. Великий саміт ШОС, водночас будуть двосторонні консультації - Сі Цзіньпін, Путін, Моді, Ердоган за ті чотири доби поспілкуються досхочу. Цікаво, що скаже Сі Цзіньпін – згортати війну чи продовжувати, чи нічого не скаже взагалі. Перед початком повномасштабного вторгнення в Україну теж були російсько-китайські консультації. Консультації між Москвою та Пекіном значно жвавіші, ніж між Москвою та Вашингтоном.Я вважаю, що нічого не буде на цьому саміті та впродовж чотириденного візиту Путіна на шанхайський форум, де і Моді буде, і інші. Я гадаю, нічого не станеться. Путін, безумовно, їде розмовляти з Сі Цзіньпіном насамперед, головна тема – війна в Україні, відносини зі США та як у цій ситуації забезпечити свої інтереси. А Китай розглядатиме його міркування з урахуванням своїх інтересів: Китай хоче, щоби війна йшла до того моменту, поки Пекіну не запропонують те, що його зацікавить, щоб він втрутився в переговори й усе вирішилось, щоб війну зупинити, закінчити тощо.Що це може бути? Лише Тайвань. Усе решта не таке важливе, вирішується шляхом двосторонніх переговорів. Війна тарифів зі США, питання товарообігу, сировини, відмови від вторинних санкцій до Пекіна – це все двосторонні переговори, там Москва не потрібна, це Пекін може сам вирішити. А от Тайвань – ні, це неможливо вирішити, бо США та їхні союзники не погоджуються на те, щоб передати під контроль, реінтегрувати Тайвань у континентальний Китай. І ось тут Китай хоче використати війну в Європі, щоб цього досягти, це головна його мета. Усе решта – економічні питання, а це - геостратегічне, геополітичне, історичне. Для Китаю, для Сі Цзіньпіна це важливе питання – реінтегрувати. Поки що жодних натяків, що це може наблизитися, немає. Тому для Китаю нема мотиву робити різкі рухи. Ба більше, звернення Путіна з проханням допомогти зброєю чи чимось подібним - а це точно буде, тому що Москва, попри допомогу Північної Кореї, що також може відбуватися з дозволу Пекіна, все одно потребує підвищеної військово-технічної допомоги з боку Китаю - навряд чи Китай на це піде зараз. Там кажуть, що Китай уже чимось допомагає у створенні заводів із виготовлення FPV-дронів, розробці тощо, але, на мій погляд, на більше Китай зараз не готовий.Китай допомагатиме лише тому, хто очевидно перемагає, а Москва очевидно не перемагає. Вона і не програє, це правда, ситуація наразі патова. А втручатися без власного інтересу допомагати – кому? Україні, Москві? А навіщо, якщо Китай не бачить свого інтересу? Китай і так уже видно через Путіна. На зустрічі в Анкориджі Путін сказав, що гарантом безпеки має бути також Китай. А Китай відповів: ми готові гарантами безпеки бути, але не готові направляти війська на територію України. Це ще й сигнал, що не потрібні взагалі жодні війська на території України. Краще, мовляв, підемо по рамці Будапештського меморандуму, ми ж там також були гарантами. І Китай там теж був гарантом, мало хто знає, - пізніше долучився. Це були США, Велика Британія, Франція – і Китай теж. І чим це закінчилося? Повторити цей досвід – навіщо це потрібно? Тому насправді обговорюватимуть саме цю стратегію – як досягти результату всім залученим сторонам.Щодо Індії – це окреме питання. Тому що Індія вирішили розіграти карту «розводняку». Сьогодні почалися підвищені тарифи, здається, від 25 до 50 відсотків починають зростати за купівлю російської сировини, яку Індія, до речі, потім перепродає в Європу. Це далекосяжні інтереси США, серед яких закупівля озброєнь у США саме Індією, диверсифікація отримання енергосировини не з Росії, а з країн Перської затоки – Саудівської Аравії та союзних країн. Це інтерес стратегічний Вашингтона – допомогти цим союзникам, отримавши зиск.Я вважаю, що Індія піддасться цьому тиску. Тобто спроба щось зобразити, рушити в бік Пекіна ні до чого не приведе. Безумовно, Індія продовжує залишатися для Пекіна антиподом, тому серйозної угоди там бути не може. Навіть в останньому протистоянні з Пакистаном за спиною Пакистану стояв Пекін, як і у випадку з Іраном частково. Що може зашити Кремль в історію про гарантії, гарантів, миротворців? Кремль хотів би, щоби китайці були присутні фізично. Можливо, найближчим часом Пекін змінить свою позицію і Китай буде присутній на тимчасово окупованих територіях. Ніколи так далеко з часів Чингісхана, напевно, китайці не заходили так далеко в Європу. Але для того щоб китайські миротворці мали право тут перебувати, нехай на ТОТ, має бути мандат ООН. Тобто це консенсус, який прописується в Радбезі. З таким рішенням росіяни могли б грати значно активніше, значно жорсткіше.Лавров уже заплутався, з ким він готовий щось підписувати. А це означає, що в наступному циклі росіяни можуть денонсувати будь що, що підписали на проміжному етапі.Безумовно, Москва хоче, щоб усі мирні угоди за участі України та Росії проходили через Радбез ООН, вони бачать у цьому зиск. Тому що вони просто порахували, що це три на два – США, Росія, Китай, а з іншого боку лише європейські країни - Велика Британія та Франція. Безумовно, їм вигідно перевести все під шапку ООН, тому що ООН, абсолютно декоративна організація, реальних гарантій безпеки дати не може. По суті це спроба прикрити відкладену нову агресію Москви, тому що ООН точно не зможе їй чинити спротив. Так уже було.ООН безпорадна. І це спроба зробити те, що ООН по силі, все одно, які війська на території України - британські, французькі, будь-які європейські. Навіщо їх туди заводити? Максимум, що можливо, - якісь спостерігачі в касках ООН, якийсь мікроконтингент, що складається з сотень солдатів, як ми це вже бачили в деяких конфліктах в Європі, Африці і так далі, який взагалі нічого не може зробити, нічому не може протистояти. Так, це Росію влаштувало б більше. Тому що будь-якої хвилини вона мала б опцію відновити війну на заморожених напрямках, наприклад на Запорізькому чи Херсонському, а може, і по всьому фронту, використавши якусь провокацію, привід, що Україна щось не виконала, - ми таке вже бачили. І саме для цього потрібен Китай, тому що в цій конструкції Китай – це єдиний елемент, який не в Європі. США не враховуємо, це окрема розмова, бо Європа та США – це єдине ціле. А Китай – це щось окреме. Тому всі п’ять постійних членів Радбезу погоджуються, що це питання можна вирішити тільки в рамках цього високого органу, яким є Рада безпеки ООН із п’ятьма постійними членами. Це привід для того, щоби гарантії безпеки України не втілювалися в безпосередню військову присутність країн-гарантів.Ось що їм потрібно. Це очевидно, що коли на території України перебуватимуть іноземні війська, відновити війну так просто вже не вийде, доведеться змагатися з військовою силою, що означатиме безпосередню залученість у війну НАТО й усіх країн західного блоку. А на це Москва наважитися не може - не хоче і боїться. Тому вишукують шляхи, аби знайти способи альтернативних гарантій безпеки. Це саме про те – безпосередньо війська, бази, розміщення і дислокацію цих військ на території України, це гра в цей бік.До речі, Китай також не зацікавлений у тому, щоб якісь війська були на території України. Тому що така ситуація може дещо перемішати карти, адже тоді ця частина України, 80%, остаточно відходить до Заходу. І тоді, власне, невідомо, які процеси через це розпочнуться в самій Росії. А Китай дуже задоволений теперішньою прокитайською маріонетковою – васальною владою в Росії, васальним Кремлем, оскільки це гарантія того, що він таким і залишатиметься – підпорядкованим Китаю. Жодних загроз для себе Китай тут для себе не вбачає.А в тому разі, якщо Україна йде назавжди, невідомо, які процеси розпочнуться в самій Росії у зв’язку з закінченням війни, поверненням ветеранів СВО, якоюсь динамікою, яка виникне в Путіні через старіння, тощо. Тому ніхто з них, Москва і Пекін, не зацікавлені в наявності військ на території України. Кремль то не визнає Зеленського, то не визнає його главою держави, а лише главою режиму – це дуже цікава гра. Куди Кремль хоче затягнути нас усіх такими формулюваннями? Це ж не просто так Лавров базікає?Кремль використовує цей аргумент, ви ж бачите, дістає його та прибирає залежно від ситуації, коли йому потрібно якось загальмувати переговори та реальні рішення щодо проведення таких переговорів. Мовляв, а з ким ми маємо говорити? Ви пропонуєте Путіну зустрічатися з нелегітимним простроченим керівником України? Ми, мабуть, не готові, нехай підвищений статус делегації в Стамбулі буде до цього передумовою, вони спочатку все парафують, він підпише, а вже тоді з главою режиму ми готові підписати капітуляцію, і ніяк інакше. Це спроба лише відтягнути процес вимог з боку США про переговори безпосередньо сторін, Путіна та Зеленського, це привід саме для цього.Далекосяжних можливостей тут немає, тому що цей аргумент неважливий для Європи, та й для Америки вже також. Сам Трамп уже сказав, що немає різниці, закінчився термін чи ні, були вибори – не було виборів. Вибори однаково неможливо провести, тепер уже й США погодилися з цим. Тому для Москви це спосіб маніпуляції, не більше. Це вже неможливо продати.Вони постійно посилаються на українську Конституцію. Це брехня. Українська Конституція дозволяє верховному головнокомандувачу – президенту в умовах війни не проводити вибори, коли цього бажає противник, - це точно. Тому насправді цей аргумент лише для відтягування часу. Навряд чи хтось проводитиме вибори в Україні, щоб догодити Путіну та Лаврову.
... Більше