Провладна фракція "Слуг народу" внесли на розгляд Верховної Ради законопроєкт, який продовжує згортання децентралізації. Нардепи хочуть доповнити закон "Про місцеві державні адміністрації" новою статтею про забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування. По суті це пропозиція встановити контроль центральної влади над рішеннями місцевої. Нагадаємо, однією з вимог Європейського союзу є збільшення незалежності, а не підзвітності регіонів від центру. Руйнація децентралізації пришвидшується? Звісно, між рядками всього цього - використання державних грошей. Наразі цей кейс затребуваний як ніколи. Водночас про прозорість використання фінансів завжди говорили як політики, так і громадські викривачі. Особливо коли їх (коштів) виявлялось мало в одному місці та багато - в іншому. Отже, за цим законопроєктом забезпечення законності актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування має здійснюватись щодо актів прийнятих рішень обласних рад Кабінетом Міністрів або визначеним ним центральним органом виконавчої влади; а щодо актів сільських, селищних, міських, районних у місті рад, їхніх виконавчих органів, районних рад, відповідних посадових осіб місцевого самоврядування обласними державними адміністраціями. Перевіряти акти органів місцевої влади "слуги" пропнують не пізніше 60 днів з дня набрання їх чинності, а місцевій владі, у разі виявлення порушень, даватимуть 20 днів для виправлення. А якщо керівники органів місцевого самоврядування стануть в позу й відхилять або не розглянуть, спущені зверху вимоги у зазначений термін, то їх чекатимуть розборки в судах. Цим займатиметься такий собі "орган із забезпечення законності", який буде звертатися до суду з позовом про визнання акту органу або посадової особи місцевого самоврядування незаконним. Цікаво й те, що воно таке - орган із забезпечення законності? Вочевидь, це має бути якась нова структра. І що, на це гроші є? Серед авторів цього законопроєкту: голова партії "Слуга народу" Олена Шуляк, голова фракції "Слуга народу" у Верховній Раді Давид Арахамія, перший заступник спікера Олександр Корнієнко та перший заступник керівника однойменної фракції у Раді Андрій Мотовиловець. Київ у перманентній боротьбі Водночас зазначимо, що найзатятіше протистояння місцевої влади з центральною, починаючи з 2019 року, відбувається між міською владою Києва та офісом президента України. Нещодавно мер Києва Віталій Кличко заявив, що новий начальник Київської міської військової адміністрації Тимур Ткаченко блокує вирішення ключових господарських питань. Столичний градоначальник закликав президента Володимира Зеленського не допустити руйнування місцевого самоврядування. Кличко заявляв, що Ткаченко намагається перебрати повноваження мера, міської ради та КМДА, порушуючи закон. При цьому він наголосив, що військова адміністрація тимчасовий орган, що має займатися обороною й безпекою, а не узурпацією влади. Президент Володимир Зеленський призначив Тимура Ткаченка начальником Київської міської військової адміністрації замість Сергія Попка 31 грудня минулого року. До цього Ткаченко був заступником міністра розвитку громад та територій. Після початку повномасштабної війни Росії проти України, Зеленський утворив у Києві у березні 2022 року, крім цивільної адміністрації КМДА, очолюваної Віталієм Кличком, ще й міську військову адміністрації (КМВА). Спочатку її очолювали військові - Микола Жирнов, потім Сергій Попко, обидва очільники мали звання генералів. Руйнація децентралізації стартувала в 2022 році Окрім столиці, чимало керівників територіальних громад заявляли, що в країні відбувається неоголошене згортання децентралізації. Неабияк збурив опозиціонерів демократичного крила проєкт закону "Про місцеве самоврядування в Україні щодо вдосконалення правового регулювання інституту старост та його діяльності в умовах воєнного стану". У одній зв'язці з ним ішов і закон про повноваження містобудування, що його хотіли передати від місцевих громад до центральних органів влади. Ще в 2022 році, коли почалось повномасштабне вторгнення, перший публічний сигнал про підготовку владою нового підходу до децентралізації подав чинний прем'єр Денис Шмигаль. Він перевів тодішнього міністра регіонального розвитку Олексія Чернишова на посаду голови Національної акціонерної компанії, сформованої на базі державних підприємств (НАК). І хоча останній свого часу також перебував у шорт-листі кастингу в прем'єри, однак і до такої кадрової ротації був готовий. Сигналом для нього стало те, коли після гучної презентації програми комплексного відновлення Луганщини, Чернишов не зумів потрапити на прийом до президента із власною програмою. Варто зазначити, що Олексія Чернишова вважають ставлеником Тимура Міндіча одного з найближчих партнерів олігарха Ігоря Коломойського та близького друга колишнього першого помічника президента Сергія Шефіра. Підтекст партійний Чи варто сподіватись у випадках волаючої несправедливості на апелювання мешканців сіл та селищ до партійної конкуренції? Навряд. Адже то в столиці - запеклі партійні бої та затяте міряння рейтингом, а на місцях домовленості та відносна злагода. Останні вибори до ВР засвідчили, що на регіональному рівні політику роблять за особливими правилами. Принаймні популярні політичні франшизи національного масштабу далеко не завжди успішно конкурували із проєктами місцевих лідерів. А деякі міські голови іноді почуваються так упевнено, що можуть відкрито кидати виклик центральній владі. Однак місцева політика таки не герметична й регіони ніколи не залишаються осторонь загальнонаціональних тенденцій. І відчутна ідеологічна поляризація з часом усе-таки вноситиме свій характер політичних взаємин і на місцях. Але для того, щоб партії почали конкурувати за краще ставлення до них електорату глибинки потрібно чимало часу. А раптом вибори? І на їх підготовку часу буде стільки, скільки закон передбачив, а на політичну перепрошивку регіонів часу може не залишитись. Тому й вигадуються різного роду закони, аби встановити потрібні стандарти для органів місцевого самоврядування.
... More